JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Åke Hasselgård. DIG Jazz presenterar klarinettisten Åke Hasselgård
Åke Hasselgård:
Klarinettstjärnan som

slocknade för tidigt

Klarinettisten Åke Hasselgård blev bara 26 år. Han föddes 1922 och efter en framgångsrik svensk jazzkarriär gav han sig 1947 över till USA, där han också snabbt gjorde succé. Men året därpå omkom han i en bilolycka strax utanför staden Decatur i Illinois. 


Åke föddes i Sundsvall, växte upp i Bollnäs och fick sin första klarinett av pappa häradshövdingen. Han tog studenten i Uppsala 1942 och fortsatte att plugga på universitetet. Under gymnasietiden spelade han med en kvintett, Royal Swingers, under ledning av basisten Simon Brehm i vilken också pianisten Thore Swanerud ingick. Några år senare, 1945 närmare bestämt, återfanns han i basisten Arthur Österwalls kvintett och blev proffsmusiker på heltid.
 
Åkes stora förebild var, förstås, Benny Goodman, en av den tidens stora jazzidoler. Och framgångarna lät inte vänta på sig. Alla som hörde Åke häpnade över hans melodiska fantasi och utsökta teknik. Fortare än kvickt blev han själv idol. Så till den milda grad att han till och med porträtterades i Vecko-Revyn. Det blev förstås också skivinspelningar som gjorde till och med de njuggaste recensenter saliga av förtjusning. En av alla dem som Åke spelade tillsammans med, både live, i radio och på skiva, var pianisten Hasse Eriksson. Orups farsa alltså!
 
Efter avslutade studier och en fil kand-examen i maj 1947 for så Åke till New York med Gripsholm och gjorde omedelbart succé i jazzens The Big Apple, där han spelade med bland andra Jack Teagarden. Snart hamnade han ute på den amerikanska västkusten och engagerades av ingen mindre än swingkungen själv, Benny Goodman. Några radioupptagningar från sommaren 1948 med Benny och ytterligare några inspelningar gjorda i november samma år visade klart och tydligt, att nu hade jazzen fått en ny, lysande stjärna: Stan Hasselgard, som han fick heta ”over there”!


Men glädjen blev kortvarig. Bara några dagar efter den där novembersessionen inträffade den olycka som gjorde, att vi förlorade en härlig musikant som var på god väg att bli något riktigt, riktigt stort. Som tur är finns det i alla fall några skivor att inhandla med den unge Hasselgård, både från hans framfart här hemma i Sverige och från andra sidan Atlanten.  

Jan Olsson (texten först publicerad i krönika i Skånska Dagbladet) 



Bilden på

Åke Hasselgård från

Stan Hasselgard

Cottontop 1946-48

(Dragon cd)










Stan Hasselgard

& Benny Goodman

(Dragon cd)

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Putte Wickman

Arne Domnérus


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Åke Persson

Monica Zetterlund

Rune Öfwerman




Diggat Special

Skivrecensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Keith Jarrett

Lars Gullin
Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Filip Jers

Goran Kajfes

Daniel Karlsson

Jacob Karlzon

Roland Keijser

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Isabella Lundgren

Jan Lundgren

Lina Nyberg
Bernt Rosengren
Bobo Stenson

Viktoria Tolstoy

Tonbruket

Magnus Öström


Åke Hasselgård på skiva

Välkommen och högst

väsentlig svensk jazzhistoria! 

Stan Hasselgard

California Sessions

(Dragon/Border)

 

Efter att ha gjort stor lycka med sina Royal Swingers och hos Simon Brehm och Arthur Österwall lämnade Åke Hasselgård Sverige sommaren 1947 för att studera journalistik i USA. Han var då 24 år gammal. Men det blev aldrig några studier. Åke föredrog i stället att ägna sig åt sin klarinett och sin älskade jazzmusik. Först i New York och sedan ute på den amerikanska västkusten.

 

Tämligen omedelbart efter ankomsten till Staterna moderniserade Åke - eller Stan som han kom att kallas ”over there” - sitt spel. Han övergav i och för sig aldrig sina tydliga Goodman-influenser, men han blev tydligt påverkad även av bebopikonerna Parker och Gillespie. I Los Angeles blev han omedelbart efter ankomsten mycket uppmärksammad – inte minst bland sina musikerkollegor - för sitt friska och raffinerade spel och musicerade flitigt tillsammans med, bland andra, gitarristen Barney Kessel. Han blev också mer eller mindre ”adopterad” av sin idol, Benny Goodman, i vars ”moderna” septett han var medlem våren 1948.

 

På ”California Sessions” får vi möta vår svenske jazzviking vid inte mindre än sex olika inspelningstillfällen under perioden november 1947-februari 1948. Det mesta har hittills varit mer eller mindre omöjligt att få fatt i och Lars Westin, som har producerat, har gjort ett fantastiskt jobb. Tidigare känner vi förstås till de fyra klassiska numren (nu kompletterade med två alternativa tagningar) med Stan Hasselgard All Star Six, innehållande bland andra Red Norvo, Barney Kessel och Arnold Ross. De har valsat runt i olika utgåvor men är naturligtvis välkomna igen.

 

Kalaset inleds med fyra alster serverade av vibrafonisten och pianisten Johnny Whites kvartett. Ett par av dem är tidstypiska noveltynummer i välkänd King Cole-anda och med käck refrängsång. Kul och fint klarinettspel dock av Åke. Men upptagningarna med trumslagaren Jackie Mills kvintett är nog ändå av större intresse. De gjordes i januari 1948, omedelbart efter det att musikerfacket hade klippt till med sitt famösa inspelningsstopp. De kunde lyckligtvis ändå realiseras, eftersom de var avsedda för ”militärt bruk” i Europa. Där får vi också höra Åke hälsa till sina svenska vänner, eftersom han visste att vi under den här tiden gärna lyssnade på amerikanska radiostationer som AFN här hemma i Svedala.

 

Vi får också stifta bekantskap med en grupp som kallar sig The International All Stars med, förutom Hasselgård, tenorsaxofonisten Wardell Gray, den utomordentlige pianisten Dodo Marmarosa, gitarristen Al Henrickson, den danskättade basisten Frank Bode (Uffe Baadh) och sångerskan Frances Wayne. Här är svenske Stan på ett strålande humör liksom både Gray och Marmarosa. Frances Waynes sånginsatser kan vi lämna därhän. Slutligen får vi också, i en konsertupptagning från Pasadena med Gene Norman som ordningsman, höra Åke som gäst i pianisten Arnold Ross kvartett, som förutom Ross innehåller Barney Kessel, basisten Billy Hadnott och trumslagaren Don Lamond. En annan gäst är Billy Eckstine som både sjunger i sin egen ”Jelly Jelly” och trakterar ventilbasun. Honom hade säkert både Åke och vi klarat oss utan, men Hasselgård är magnifik.

 

Ett drygt halvår efter Pasadena-konserten med Arnold Ross förolyckades Åke Hasselgård i en bilolycka. I sin Encyclopedia of Jazz säger jazzoraklet Leonard Feather att ”Hassegard kunde annars ha utvecklats till den störste av alla samtida klarinettister”.

 

Hur det nu hade blivit med det får vi aldrig veta. Men en sak är säker: ”California Sessions” är en väsentlig och ytterst välkommen platta, ett stycke lysande svensk jazzhistoria!

Jan Olsson

PS. Den extra femte betygsdiggen är för Åkes (Stans) klarinettspel,

som höjer sig över omgivningen.


Åke Hasselgårdstipendiater


Felisia Westberg

Åke Hasselgårdstipendiat 2018: 
Basist som sjunger och komponerar 
med samma entusiasm

Åke ”Stan” Hasselgård var uppvuxen i Bollnäs och till minne av honom instiftade Bollnäs kommun år 2000 ett stipendium att årligen utdelas till någon ung lovande musiker. Från början med bollnäsanknytning eller någon från någon närliggande ort. I år har det töjt litet på gränsen och omfattat någon från hela Gävleborgs län. Det är nittonde året i följd som detta pris, i år på 22.000:- tusen kronor utdelas.

Året stipendium tillfaller en ung och mycket lovande basist från Gävle, nämligen Felisia Westberg. Motiveringen från juryn är följande. ”Som den multibegåvade jazzmusiker Felisia är, står hon främst som basist för ryggraden i många konstellationer inom flera olika genrer. Hon sjunger och komponerar med samma naturliga entusiasm och ser sin framtid i branschen även som producent av sin egen musik. Hennes driv och musikaliska energi imponerar och inspirerar.”

Förutom drivet basspel sjunger hon, både textat och ordlöst med innerlig känsla samt komponerar för sin grupp FW 5, som hon hade med sig vid prisutdelningstillfället den 30 september. Musiken som bjöds från gruppen innehöll finstämd lyrik i fusion av andra musikformer likaväl som ren dagsfärsk jazz som svängde fint med Felisia själv i flyhänt basspel i solon likaväl som stadigt beat i ensemblespelet samt med sång. Och givetvis bestod all musik som spelades, signerade som hennes verk.  Fint mjukt melodiöst framträdande av en värdig mottagare av stipendiet. 

Terxt och foto: Thord Ehnberg


Åke Hasselgård-
stipendiet 2000-2017

Klarinettisten Åke Hasselgård växte upp i Bollnäs och gjorde snabbkarriär på 1940-talet.

Efter avslutade studier i Uppsala sökte han sig till USAdär han tragiskt omkom Han tragiskt omkom i en bilolycka i november 1948, bara 26 år gammal,

År 2000 började Bollnäs Jazzclub dela ut ett minnesstipendium på 10 000 kronor.


Pristagare:

2000 Trumslagaren Jon Persson. 2001 Saxofonisten Linus Lindblom.

2002 Basisten Mattias Grönroos. 2003 Basisten Per-Ola Landin.

2004 Basisten Svante Söderkvist. 2005 Sångerskan Lena Swanberg.

2006 Basisten Johannes Nordgaard.

2007 Trombonisten Christine Carlsson.

2008 Trumslagaren Johan Käck. 2009 Pianisten Gunnar Åkerhielm.

2010 Saxofonisten Johan Jutterström.
2011 Pianisten och dragspelaren Fredrik Bertilsson.

2012 Basisten Emil Skogh

2013 Gitarristen Joel Svensson

2014 Trombonisten, tubaisten
Kristoffer Siggstedt

2015 Sångerskan Sofie Norling

2016 Trumslagaren

Anton Jonsson

2017 Trumpetaren

Calle Stenman

2018 Basisten,sångerskan,

kompositören Feslisia Westberg


Calle Stenman,

Åke Hasselgårdstipendiat 2017:
Spelar allt från intim  kyrkojazz 
till kreativ storbandsmusik

Ett stipendium instiftat av Bollnäs kommun delas årligen ut till minne av bollnäsmusikern/ klarinettisten Åke ”Stan ” Hasselgård. Ett stipendium som tilldelas någon ung lovande musiker med bollnäsanknytning eller kommer från någon ort i dess närområde.  2017 års stipendium, det artonde i ordningen, går till söderhamnsbördige trumpetaren Calle Stenman.

Calle Stenman började redan vid sju års ålder spela trumpet vid Kulturskolan i Söderhamn med de båda i jazzkretsar kända trumpetarna Leif Halldén och Mats Siggstedt som lärare. Som tonåring spelade han med i GUBB, det vill säga den så skickliga Gävleborgs Ungdoms Big Band samt vikarierat med Sandviken Big Band. Efter gymnasiet följde musikstudier (då på trumpet givetvis) vid Musikhögskolan i Piteå och vidare för utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där examensspelningen gjordes nu under våren.

"En ovanligt vaken och seriös musikant"
I och med flytten till Stockholm 2014 har han även arbetat som frilansande musiker. Några ”arbetsgivare” genom åren har varit Bo Kasplers, Filip Jers, Peter Jöback och Meta Roos och så har han även vikarierat som trumpetlärare. Calle Stenman säger sig spela all sorts jazz. Allt från tradjazz till modern nyskriven musik. I den lilla triokonstellationen med mjuk vacker musik som under en kväll i Sandarne kyrka då undertecknad närvar, till kreativ jazz i storbandsformatet.

Motiveringen till Hasselgård stipendiet 2017 lyder: ”Calle är en ovanligt vaken och seriös musikant som spelar på ett mycket naturligt sätt. Han har en stor skopa musikalitet och visar intresse både för skapande, kreativitet, filosofi och hårt arbete. Denna kombination är ovanlig och kommer att vara det som gör honom till en musiker på toppnivå”.

Bollnäs Jazzklubb delar ut priset'
Själva stipendieutdelningen kommer att ske i Bollnäs Jazzklubbs regi under deras konsertkväll första oktober som då, liksom tidigare år, benämns Hasselgårdstributen. Med Calle Stenman, denna gång med en kvintett, samt ytterligare en grupp ledd av en av hans lärare, Peter Asplund som ledare för en grupp han kallar Aspiration.
Text och foto: Thord Ehnberg


Läs mer om

Åke "Stan"

Hasselgård

Äke Hasselgårdstipendiet 2016

har tilldelats Anton Jonsson


Till minne av bollnäsmusikern, klarinettisten Åke "Stan" Hasselgård (1922-48) utdelas årligen ett stipendium. Ett Hasselgårdstipendium i år på 15.000 kronor som tilldelas någon ung begåvad jazzmusiker med bollnäsanknytning eller uppväxt i dess närhet.

I år, för sjuttonde gången, har priset gått till Anton Jonsson en trummis och musikbegåvning med uppväxt i Kungsfors i Gästrikland. Motiveringen som juryn på fyra personer angivet är följande. ”Anton är en multibegåvad trummande musiker med bredd och spetskompetens. Med stor lyhördhet, smittande spelglädje och en härlig personlighet inspirerar han sina medmusiker och får även dem att lyssna.”

Anton Jonsson har gått estet/musiklinjen i Sandviken och två år på Bollnäs folkhögskolas musiklinje. Fortsatta studier vid Fridhems folkhögskola och går nu sista året improvisationsprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg. 

Förutom prischeck och efterföljande kort tacktal under Hasselgård tributen i Bollnäs Jazzklubbs regi, bjöds musik av Anton Jonsson kvartett bestående av honom själv, med lyhört trumspel, tillsammans med Signe Dahlgren och Adrian Åsling Sellius saxofoner och Elias Hällkvist bas i egenkomponerad musik. En kväll som fortsättningsvis bjöd på ytterligare en variation av musikformen jazz, nämligen musik av litet äldre tongångar med Klas Lindquist Quartet.
Text och foto: Thord Ehnberg

Anton Jonsson på skiva.
Into The Wild                                        
(Do Music Records/ Plugged Music)    


Anton Jonsson är en visionärt uttrycksfull musiker med sitt instrument som vi således fick stifta bekantskap med under Hasselgård kvällen och det är innehållet i den nyutkomna cd skivan under gruppnamnet Into The Wild. En norsk/svensk grupp, baserad i Göteborg bestående av förutom hasselgårdstipendiaten Anton Jonsson trummor, Tove Brandt kontrabas, Åsmund Solberg gitarr samt Staffan Bråsjö piano.

Musikformen nutida jazzmusik med eget skrivit låtmaterial inom gruppen med många musikformers anknytning, i lyhört samspel. Tempot hela tiden strax under medium med en lätt mollton svävande över varje komposition. Intressantaste titlar i denna produktion, X2000 samt den avslutande One Way Ticket to Yakutsk, som är den som har mest tempo och engagemang i spelet med fint trumsolo och i övrigt aktivt spel rakt genom.
Thord Ehnberg


Sofie Norling  2015 års
Åke Hasselgårdstipendiat


I år är det sextonde året som ett stipendium på 10.000 kronor delas ut till minne av Bollnäsmusikern, klarinettisten Åke ”Stan ” Hasselgård. Ett stipendium som årligen tilldelas till en ung jazzmusiker med bollnäsanknytning eller i dess närhet. Stipendiemottagare 2015 är jazzsångerskan Sofie Norling, född och uppvuxen i Kungsgården utanför Söderhamn.

Sofie Norling har sjungit och utryckt sig genom musik så länge hon kan minnas. Sin grundutbildning har hon fått vid Vågbroskolan i Söderhamn. Genomgått sin musikutbildning vid Lunnevads folkhögskola och Vasaskolans estetiska gymnasium i Gävle och deras jazzlinjer och har vid Musikhögskolan i Malmö, där hon vid musiklinjen med inriktning jazz – sång, tagit sin kandidatexamen. Är sedan 2009 aktiv som sångerska, kompositör och textförfattare i bland annat gruppen Nuaia, som hon hade med sig under söndag eftermiddag då priset delades ut vid ett evenemang i Bollnäs Jazzklubbs regi. Förutom denna grupp kan hennes själfulla röst höras med Davids Angels, Quiet Nights Orchestra, Transatlantic Orchestra och Psalm i Jazzton. Hon har även genom åren hon varit aktiv erhållit flertalet stipendier och priser.    

Motiveringen som juryn på fyra personer angivet är följande. ”Sofie Norling är redan en etablerad jazzsångerska, kompositör och textförfattare. Med sin vackra själfulla röst och intensiva scennärvaro förmedlar hon musiken på ett personligt och alldeles lysande sätt.”

Sofie höll ett kort tacktal för stipendiet där hon kände sig stolt över att få mottagit detta uttryckte sin glädje att få spela på ”hemmaplan” och att stipendiet skall gå till hennes fortsatta komponerande och framtida spelningar. Hennes två medmusiker Mika Forsling diverse instrument och elektronik och Michala Østergaard-Nielsen slagverk äntrade scenen för den stipendiespelning som ingår i priset. Musiken visionärt personligt melodiös med mycket elektronik ingående till Sofies så uttrycksfulla sång, understruken av talande gester med struktur och innerlig tanke. En musik till stor del hämtad från gruppens nyligen släppta skiva, Belong to the Moon som är deras andra utgåva.

Kvällen avslutades med ytterligare vokalinslag, nämligen Stockholm Voices som bjöd på musik ur sin debutskiva, Come Rain or Come Shine innehållande musik från Monica Zetterlund och Bill Evans klassiska inspelning Waltz for Debbie, i arrangemang för kvartettsång av gruppenskonstnärlige ledare Gunilla Törnfeldt. En skiva som kom i våras.

Text och foto: Thord Ehnberg 


Åke Hasselgård-
stipendiet 2000-2015

Klarinettisten Åke Hasselgård växte upp i Bollnäs och gjorde snabbkarriär på 1940-talet.

Efter avslutade studier i Uppsala sökte han sig till USAdär han tragiskt omkom Han tragiskt omkom i en bilolycka i november 1948, bara 26 år gammal,

År 2000 började Bollnäs Jazzclub dela ut ett minnesstipendium på 10 000 kronor.


Pristagare:

2000 Trumslagaren Jon Persson. 2001 Saxofonisten Linus Lindblom.

2002 Basisten Mattias Grönroos. 2003 Basisten Per-Ola Landin.

2004 Basisten Svante Söderkvist. 2005 Sångerskan Lena Swanberg.

2006 Basisten Johannes Nordgaard.

2007 Trombonisten Christine Carlsson.

2008 Trumslagaren Johan Käck. 2009 Pianisten Gunnar Åkerhielm.

2010 Saxofonisten Johan Jutterström.
2011 Pianisten och dragspelaren Fredrik Bertilsson.

2012 Basisten Emil Skogh

2013 Gitarristen Joel Svensson

2014 Trombonisten, tubaisten
Kristoffer Siggstedt

2015 Sångerskan Sofie Norling


Läs mer om

Åke "Stan"

Hasselgård



Kristoffer Siggstedt får

Åke Hasselgårdpriset 2014

Åke Hasselgårdstipendiat 2014 är bastrombonist och tubaist Kristoffer Siggstedt, som kommer från Söderhamn där han fick sin första musikaliska utbildning i den kommunala musikskolan. Anlitad i många lokala band. Vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm har han studerat både klassisk och jazzmusik där han i somras tog sin masterexamen.

Han har bland mycket annat spelat med så meriterade band som Stockholm Jazz Orchestra, Norrbotten Big Band och Sveriges Radios symfoniorkester samt Kungliga Hovkapellet. Under lördagens stipendiekväll bjöd Kristoffer Siggstedt på en både fin och rolig konsert med sin grupp Scrutinizer.

Text och foto: Thord Ehnberg






Klassiska

skivomslag

DIG Jazz presenterar

jazzomslag man

minns eller missat!.


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar 93

skivomslag med Lars Gullin.


Joel Svensson prisades av

Åke Hasselgårds syssling Ingvar Carlsson


Joel Svensson tar emot Åke Hasselgårdstipendiet av Ingvar Carlsson.

Foto: Thord Ehnberg


Klarinettisten Åke Hasselgårds jazzkarriär blev lysande men alltför kort. 1947 flyttade han till USA och gjorde där succé som Stan Hasselgard. Men 1948 gick han tragiskt bort i en bilolycka, endast 26 år gammal.

Åke Hasselgård växte upp i Bollnäs och år 2000 instiftades ett Åke Hasselgårdstipendiium, som årligen delas ut av Bollnäs Jazzklubb. I år gick
priset till gitarristen Joel Svensson
Läs mer om Åke Hasselgård nedan


Ett av Bollnäs jazzklubbs årliga evenemang är att under en kväll  anordna konsert och dela ut Åke Hasselgård stipendiet.  Stipendiet instiftat av  Bollnäs kommun där en Hasselgård-kommitté ingående i kommunstyrelsens utskott för kultur och internationella frågor utser någon ung lovande jazzmusik studerande i kommunen eller närliggande kommun, Ovanåker och Söderhamn, skall få priset som utdelades för första gången år 2000. I år fick gitarristen Joel Svensson detta pris.


Arne Domnérus en Ingvar Carlssonfavorit

Den som överräckte check på 10.000:-, tavla och blommor var tidigare statsminister Ingvar Carlsson, syssling med just Åke Hasselgård.

- Min pappa och Åkes pappa var kusiner så min farfar och Åkes farfar var således bröder och vi har våra rötter i en liten ort, Hassmundshult utanför Borås. Men att jag var släkt med Åke Hasselgård visste jag inte förrän jag avgått som statsminister, berättade Ingvar Carlsson, som lyssnar en hel del på musik.

- Numera mestadels klassisk musik men även jazz gillar jag sade han vidare och fortsatte: Jazzmusik började jag lyssna på när jag studerade i Chicago och är numera medlem i Tyresö jazzklubb.

Det finns i skivsamlingen i hemmet en del jazzskivor, där vi får förmoda att Åke Hasselgård finns representerad.

- Favoritmusiken ligger vid femtiotalet med Arne Domnérus som favoriten även om det finns fler jag gillar.


Gitarrdebut som 9-åring för Joel Svensson

Joel som härstammar från Söderhamn men Gävle som födelseort bor också delvis i Stockholm där han idkar sina musikstudier. Vi som känner Joel förstår att musikintresset kommer från farfar, Nicke Svensson, fortfarande aktiv som jazzmusiker. Joel började vid nio års ålder spela gitarr och har sedan tidig ålder medverkat i olika konstellationer och genrer inom musiken.


Han fick dock ganska tidigt klart för sig att det var jazzmusik som gällde. Gymnasietiden tillbringades vid jazzlinjen på Vasaskolan hemma i Gävle och sommaren 2012 examinerades Joel vid kandidatprogrammet, musiker, jazz och elgitarr vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hösten 2012 tillbringades som utbytesstudent på Sibelius Akademin i Helsingfors och genomgår nu en masterutbildning, som beräknas vara klar 2014 - 2015.


Närmaste framtiden ser ljus ut. Nu närmast på turné med Gus och hans vänner, som ävenledes besöker Söderhamns jazzklubb kommande söndag. Det vill säga trummis Leif "Gus" Dahlberg, som även han har sina rötter i Bollnäs men bor numera i Köping.

- Så blir det några gig med klarinettist Bosse Tigrén och sedan får vi se vad det blir, säger Joel glatt.


"Djup förståelse för jazzgitarrens tradition"

Joel uppfyller mycket väl kriterierna för stipendiet som har följande motivering.
"Gitarrist Joel Svensson har en djup förståelse för jazzgitar traditionen och ett öppet sinne för nya influenser som kan bredda hans stil. Hans spel är skickligt och fantasifullt med ett imponerande tekniskt kunnande."


Och det är just i femtiotalets idiom kvällens stipendiat, gitarrist Joel Svensson med kvartett spelar. Jazzstandards, bland annat The end of a love affair, musik av instrumentkollegor som Wes Montgomery och Pat Martino samt en egen låt skriven för tre dagar sedan som kvartetten med pianisten Thomas Jutterström, basisten Rasmus Diamant och trumslagaren Bengt Stark trummor övade in strax före kvällens spelning och som ännu inte fått något namn.


Kvällens andra del var vikt för Sandviken Big Band med klarinettist Krister Andersson som huvudsolist. Även här blev lyssnaren påmind om Åke Hasselgård. Genom titeln Swedish Pastry, inspelad av "Stan" som han kallades i USA december 1947. För kvällen i nyskrivet arrangemang för storband av orkesterns pianist, Tomas Jutterström. Mer på repertoaren var musik vi förknippar med Artie Shaw samt Benny Goodman. Den senare som en tid var Åke "Stan" Hasselgård arbetsgivare.                                                        

Text och foto: Thord Ehnberg

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR