JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Åke Hasselgård. DIG Jazz presenterar klarinettisten Åke Hasselgård
|
|||
Åke Hasselgård: Klarinettstjärnan som slocknade för tidigt Klarinettisten Åke Hasselgård blev bara 26 år. Han föddes 1922 och efter en framgångsrik svensk jazzkarriär gav han sig 1947 över till USA, där han också snabbt gjorde succé. Men året därpå omkom han i en bilolycka strax utanför staden Decatur i Illinois.
Åke föddes i Sundsvall, växte upp i Bollnäs och fick sin första klarinett av pappa häradshövdingen. Han tog studenten i Uppsala 1942 och fortsatte att plugga på universitetet. Under gymnasietiden spelade han med en kvintett, Royal Swingers, under ledning av basisten Simon Brehm i vilken också pianisten Thore Swanerud ingick. Några år senare, 1945 närmare bestämt, återfanns han i basisten Arthur Österwalls kvintett och blev proffsmusiker på heltid.
Men glädjen blev kortvarig. Bara några dagar efter den där novembersessionen inträffade den olycka som gjorde, att vi förlorade en härlig musikant som var på god väg att bli något riktigt, riktigt stort. Som tur är finns det i alla fall några skivor att inhandla med den unge Hasselgård, både från hans framfart här hemma i Sverige och från andra sidan Atlanten. Jan Olsson (texten först publicerad i krönika i Skånska Dagbladet) |
Bilden på Åke Hasselgård från Stan Hasselgard Cottontop 1946-48 (Dragon cd) & Benny Goodman (Dragon cd) |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Diggat Special med olika jazzprofiler: Lina Nyberg
|
|
Åke Hasselgård på skiva | |||
Välkommen och högst väsentlig svensk jazzhistoria! Stan Hasselgard California Sessions (Dragon/Border) Efter att ha gjort stor lycka med sina Royal Swingers och hos Simon Brehm och Arthur Österwall lämnade Åke Hasselgård Sverige sommaren 1947 för att studera journalistik i USA. Han var då 24 år gammal. Men det blev aldrig några studier. Åke föredrog i stället att ägna sig åt sin klarinett och sin älskade jazzmusik. Först i New York och sedan ute på den amerikanska västkusten. Tämligen omedelbart efter ankomsten till Staterna moderniserade Åke - eller Stan som han kom att kallas ”over there” - sitt spel. Han övergav i och för sig aldrig sina tydliga Goodman-influenser, men han blev tydligt påverkad även av bebopikonerna Parker och Gillespie. I Los Angeles blev han omedelbart efter ankomsten mycket uppmärksammad inte minst bland sina musikerkollegor - för sitt friska och raffinerade spel och musicerade flitigt tillsammans med, bland andra, gitarristen Barney Kessel. Han blev också mer eller mindre ”adopterad” av sin idol, Benny Goodman, i vars ”moderna” septett han var medlem våren 1948. På ”California Sessions” får vi möta vår svenske jazzviking vid inte mindre än sex olika inspelningstillfällen under perioden november 1947-februari 1948. Det mesta har hittills varit mer eller mindre omöjligt att få fatt i och Lars Westin, som har producerat, har gjort ett fantastiskt jobb. Tidigare känner vi förstås till de fyra klassiska numren (nu kompletterade med två alternativa tagningar) med Stan Hasselgard All Star Six, innehållande bland andra Red Norvo, Barney Kessel och Arnold Ross. De har valsat runt i olika utgåvor men är naturligtvis välkomna igen. Kalaset inleds med fyra alster serverade av vibrafonisten och pianisten Johnny Whites kvartett. Ett par av dem är tidstypiska noveltynummer i välkänd King Cole-anda och med käck refrängsång. Kul och fint klarinettspel dock av Åke. Men upptagningarna med trumslagaren Jackie Mills kvintett är nog ändå av större intresse. De gjordes i januari 1948, omedelbart efter det att musikerfacket hade klippt till med sitt famösa inspelningsstopp. De kunde lyckligtvis ändå realiseras, eftersom de var avsedda för ”militärt bruk” i Europa. Där får vi också höra Åke hälsa till sina svenska vänner, eftersom han visste att vi under den här tiden gärna lyssnade på amerikanska radiostationer som AFN här hemma i Svedala. Vi får också stifta bekantskap med en grupp som kallar sig The International All Stars med, förutom Hasselgård, tenorsaxofonisten Wardell Gray, den utomordentlige pianisten Dodo Marmarosa, gitarristen Al Henrickson, den danskättade basisten Frank Bode (Uffe Baadh) och sångerskan Frances Wayne. Här är svenske Stan på ett strålande humör liksom både Gray och Marmarosa. Frances Waynes sånginsatser kan vi lämna därhän. Slutligen får vi också, i en konsertupptagning från Pasadena med Gene Norman som ordningsman, höra Åke som gäst i pianisten Arnold Ross kvartett, som förutom Ross innehåller Barney Kessel, basisten Billy Hadnott och trumslagaren Don Lamond. En annan gäst är Billy Eckstine som både sjunger i sin egen ”Jelly Jelly” och trakterar ventilbasun. Honom hade säkert både Åke och vi klarat oss utan, men Hasselgård är magnifik. Ett drygt halvår efter Pasadena-konserten med Arnold Ross förolyckades Åke Hasselgård i en bilolycka. I sin Encyclopedia of Jazz säger jazzoraklet Leonard Feather att ”Hassegard kunde annars ha utvecklats till den störste av alla samtida klarinettister”. Hur det nu hade blivit med det får vi aldrig veta. Men en sak är säker: ”California Sessions” är en väsentlig och ytterst välkommen platta, ett stycke lysande svensk jazzhistoria! Jan Olsson PS. Den extra femte betygsdiggen är för Åkes (Stans) klarinettspel, som höjer sig över omgivningen. |
|||
|
|||
Felisia Westberg Åke Hasselgårdstipendiat 2018: Terxt och foto: Thord Ehnberg |
Åke Hasselgård- Efter avslutade studier i Uppsala sökte han sig till USAdär han tragiskt omkom Han tragiskt omkom i en bilolycka i november 1948, bara 26 år gammal, År 2000 började Bollnäs Jazzclub dela ut ett minnesstipendium på 10 000 kronor.
Pristagare: 2000 Trumslagaren Jon Persson. 2001 Saxofonisten Linus Lindblom. 2002 Basisten Mattias Grönroos. 2003 Basisten Per-Ola Landin. 2004 Basisten Svante Söderkvist. 2005 Sångerskan Lena Swanberg. 2006 Basisten Johannes Nordgaard. 2007 Trombonisten Christine Carlsson. 2008 Trumslagaren Johan Käck. 2009 Pianisten Gunnar Åkerhielm. 2010 Saxofonisten Johan Jutterström. 2012 Basisten Emil Skogh 2013 Gitarristen Joel Svensson 2014 Trombonisten, tubaisten 2015 Sångerskan Sofie Norling 2016 Trumslagaren Anton Jonsson 2017 Trumpetaren Calle Stenman 2018 Basisten,sångerskan, kompositören Feslisia Westberg
|
||
Calle Stenman, Åke Hasselgårdstipendiat 2017: Calle Stenman började redan vid sju års ålder spela trumpet vid Kulturskolan i Söderhamn med de båda i jazzkretsar kända trumpetarna Leif Halldén och Mats Siggstedt som lärare. Som tonåring spelade han med i GUBB, det vill säga den så skickliga Gävleborgs Ungdoms Big Band samt vikarierat med Sandviken Big Band. Efter gymnasiet följde musikstudier (då på trumpet givetvis) vid Musikhögskolan i Piteå och vidare för utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där examensspelningen gjordes nu under våren. "En ovanligt vaken och seriös musikant" I och med flytten till Stockholm 2014 har han även arbetat som frilansande musiker. Några ”arbetsgivare” genom åren har varit Bo Kasplers, Filip Jers, Peter Jöback och Meta Roos och så har han även vikarierat som trumpetlärare. Calle Stenman säger sig spela all sorts jazz. Allt från tradjazz till modern nyskriven musik. I den lilla triokonstellationen med mjuk vacker musik som under en kväll i Sandarne kyrka då undertecknad närvar, till kreativ jazz i storbandsformatet. Motiveringen till Hasselgård stipendiet 2017 lyder: ”Calle är en ovanligt vaken och seriös musikant som spelar på ett mycket naturligt sätt. Han har en stor skopa musikalitet och visar intresse både för skapande, kreativitet, filosofi och hårt arbete. Denna kombination är ovanlig och kommer att vara det som gör honom till en musiker på toppnivå”. Bollnäs Jazzklubb delar ut priset' Själva stipendieutdelningen kommer att ske i Bollnäs Jazzklubbs regi under deras konsertkväll första oktober som då, liksom tidigare år, benämns Hasselgårdstributen. Med Calle Stenman, denna gång med en kvintett, samt ytterligare en grupp ledd av en av hans lärare, Peter Asplund som ledare för en grupp han kallar Aspiration. Text och foto: Thord Ehnberg |
|
||
Äke Hasselgårdstipendiet 2016 har tilldelats Anton Jonsson
Till minne av bollnäsmusikern, klarinettisten Åke "Stan" Hasselgård (1922-48) utdelas årligen ett stipendium. Ett Hasselgårdstipendium i år på 15.000 kronor som tilldelas någon ung begåvad jazzmusiker med bollnäsanknytning eller uppväxt i dess närhet. |
|||
Anton Jonsson på skiva. Into The Wild (Do Music Records/ Plugged Music)
|
|||
Sofie Norling 2015 års Åke Hasselgårdstipendiat
I år är det sextonde året som ett stipendium på 10.000 kronor delas ut till minne av Bollnäsmusikern, klarinettisten Åke ”Stan ” Hasselgård. Ett stipendium som årligen tilldelas till en ung jazzmusiker med bollnäsanknytning eller i dess närhet. Stipendiemottagare 2015 är jazzsångerskan Sofie Norling, född och uppvuxen i Kungsgården utanför Söderhamn. Text och foto: Thord Ehnberg |
Åke Hasselgård- Efter avslutade studier i Uppsala sökte han sig till USAdär han tragiskt omkom Han tragiskt omkom i en bilolycka i november 1948, bara 26 år gammal, År 2000 började Bollnäs Jazzclub dela ut ett minnesstipendium på 10 000 kronor.
Pristagare: 2000 Trumslagaren Jon Persson. 2001 Saxofonisten Linus Lindblom. 2002 Basisten Mattias Grönroos. 2003 Basisten Per-Ola Landin. 2004 Basisten Svante Söderkvist. 2005 Sångerskan Lena Swanberg. 2006 Basisten Johannes Nordgaard. 2007 Trombonisten Christine Carlsson. 2008 Trumslagaren Johan Käck. 2009 Pianisten Gunnar Åkerhielm. 2010 Saxofonisten Johan Jutterström. 2012 Basisten Emil Skogh 2013 Gitarristen Joel Svensson 2014 Trombonisten, tubaisten 2015 Sångerskan Sofie Norling
|
||
Kristoffer Siggstedt får Åke Hasselgårdpriset 2014 Åke Hasselgårdstipendiat 2014 är bastrombonist och tubaist Kristoffer Siggstedt, som kommer från Söderhamn där han fick sin första musikaliska utbildning i den kommunala musikskolan. Anlitad i många lokala band. Vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm har han studerat både klassisk och jazzmusik där han i somras tog sin masterexamen. Han har bland mycket annat spelat med så meriterade band som Stockholm Jazz Orchestra, Norrbotten Big Band och Sveriges Radios symfoniorkester samt Kungliga Hovkapellet. Under lördagens stipendiekväll bjöd Kristoffer Siggstedt på en både fin och rolig konsert med sin grupp Scrutinizer. Text och foto: Thord Ehnberg |
DIG Jazz presenterar jazzomslag man minns eller missat!.
DIG Jazz presenterar 93 skivomslag med Lars Gullin.
|
||
Joel Svensson prisades av Åke Hasselgårds syssling Ingvar Carlsson
Joel Svensson tar emot Åke Hasselgårdstipendiet av Ingvar Carlsson. Foto: Thord Ehnberg
Klarinettisten Åke Hasselgårds jazzkarriär blev lysande men alltför kort. 1947 flyttade han till USA och gjorde där succé som Stan Hasselgard. Men 1948 gick han tragiskt bort i en bilolycka, endast 26 år gammal. Åke Hasselgård växte upp i Bollnäs och år 2000 instiftades ett Åke Hasselgårdstipendiium, som årligen delas ut av Bollnäs Jazzklubb. I år gick
Ett av Bollnäs jazzklubbs årliga evenemang är att under en kväll anordna konsert och dela ut Åke Hasselgård stipendiet. Stipendiet instiftat av Bollnäs kommun där en Hasselgård-kommitté ingående i kommunstyrelsens utskott för kultur och internationella frågor utser någon ung lovande jazzmusik studerande i kommunen eller närliggande kommun, Ovanåker och Söderhamn, skall få priset som utdelades för första gången år 2000. I år fick gitarristen Joel Svensson detta pris.
Arne Domnérus en Ingvar Carlssonfavorit Den som överräckte check på 10.000:-, tavla och blommor var tidigare statsminister Ingvar Carlsson, syssling med just Åke Hasselgård. - Min pappa och Åkes pappa var kusiner så min farfar och Åkes farfar var således bröder och vi har våra rötter i en liten ort, Hassmundshult utanför Borås. Men att jag var släkt med Åke Hasselgård visste jag inte förrän jag avgått som statsminister, berättade Ingvar Carlsson, som lyssnar en hel del på musik. - Numera mestadels klassisk musik men även jazz gillar jag sade han vidare och fortsatte: Jazzmusik började jag lyssna på när jag studerade i Chicago och är numera medlem i Tyresö jazzklubb. Det finns i skivsamlingen i hemmet en del jazzskivor, där vi får förmoda att Åke Hasselgård finns representerad. - Favoritmusiken ligger vid femtiotalet med Arne Domnérus som favoriten även om det finns fler jag gillar.
Gitarrdebut som 9-åring för Joel Svensson Joel som härstammar från Söderhamn men Gävle som födelseort bor också delvis i Stockholm där han idkar sina musikstudier. Vi som känner Joel förstår att musikintresset kommer från farfar, Nicke Svensson, fortfarande aktiv som jazzmusiker. Joel började vid nio års ålder spela gitarr och har sedan tidig ålder medverkat i olika konstellationer och genrer inom musiken.
Han fick dock ganska tidigt klart för sig att det var jazzmusik som gällde. Gymnasietiden tillbringades vid jazzlinjen på Vasaskolan hemma i Gävle och sommaren 2012 examinerades Joel vid kandidatprogrammet, musiker, jazz och elgitarr vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hösten 2012 tillbringades som utbytesstudent på Sibelius Akademin i Helsingfors och genomgår nu en masterutbildning, som beräknas vara klar 2014 - 2015.
Närmaste framtiden ser ljus ut. Nu närmast på turné med Gus och hans vänner, som ävenledes besöker Söderhamns jazzklubb kommande söndag. Det vill säga trummis Leif "Gus" Dahlberg, som även han har sina rötter i Bollnäs men bor numera i Köping. - Så blir det några gig med klarinettist Bosse Tigrén och sedan får vi se vad det blir, säger Joel glatt.
"Djup förståelse för jazzgitarrens tradition" Joel uppfyller mycket väl kriterierna för stipendiet som har följande motivering.
Och det är just i femtiotalets idiom kvällens stipendiat, gitarrist Joel Svensson med kvartett spelar. Jazzstandards, bland annat The end of a love affair, musik av instrumentkollegor som Wes Montgomery och Pat Martino samt en egen låt skriven för tre dagar sedan som kvartetten med pianisten Thomas Jutterström, basisten Rasmus Diamant och trumslagaren Bengt Stark trummor övade in strax före kvällens spelning och som ännu inte fått något namn.
Kvällens andra del var vikt för Sandviken Big Band med klarinettist Krister Andersson som huvudsolist. Även här blev lyssnaren påmind om Åke Hasselgård. Genom titeln Swedish Pastry, inspelad av "Stan" som han kallades i USA december 1947. För kvällen i nyskrivet arrangemang för storband av orkesterns pianist, Tomas Jutterström. Mer på repertoaren var musik vi förknippar med Artie Shaw samt Benny Goodman. Den senare som en tid var Åke "Stan" Hasselgård arbetsgivare. Text och foto: Thord Ehnberg |
|
||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||