JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | ||
Börje Fredriksson. DIG Jazz om musiker och grupper
|
||
Artikeln om Den infördes också DIG Jazz. ett årligt stipendium på att uppmärksamma Eskilstun och främja Stipendiet har delats ut till: 2000 Krister Andersson 2002 Marcus Lewin 2004 Arne Wilhelmsson DIG-artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid The Stoner/Nils Berg Artiklar om trumpetaren |
Börje Fredriksson, solist med Emanons Storband 1964. Bland övriga bandmedlemmar märks Göran Östling, Christer Boustedt och Olle Holmqvist. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz© |
|
"Inte en fras är stulen!" Börje Fredriksson,1937-68 |
||
Börje Fredriksson föddes i Björsund utanför Eskilstuna den 30 juni 1937 och ändade sitt liv bara 31 år gammal, den 21 september 1968.
1958 engagerades Börje av orkesterledaren Malte Johnson i Göteborg. Denne hade gästspelat på Nalen i Stockholm ett par dagar i mitten av februari: ”Vid Nalengästspelet hörde Malte den nya tenorstjärnan Börje Fredriksson på Sunside i Benny Baileys orkester. Malte Johnson blev så intresserad att han engagerade tenoristen på stående fot för Liseberg.” (Lennart Vincent, OJ, apr 58.)
Efter Göteborgsperioden och kanske delvis under hade Börje några jobb utanför musikeryrket. Han tog också mer eller mindre ”kommersiella” engagemang med bl a Leif Asp, Roffe Lindell, Arne Lambert, Curre Silfvén, Ken Hunter, Little Gerhard och 1960 med Emil Iwring och Kettil Ohlson. ”Dansmusik med solon” spelades i altsaxofonisten Rolf Lindells orkester från Borås, där Börje hade sällskap av Lars Sjösten, Björn Alke och Bosse Skoglund. När Börje ännu var förhållandevis nyligen återkommen till Stockholm fick han till och med förtroende att vikariera för Hacke Björksten under en dryg månad hösten 1960, då denne lämnade sitt pianolösa sjumannaband på Nalen för Kronans tjänst. |
Svensk Jazzhistoria
(1942-94)
(1928-76)
|
|
Skivdebut med Lars Werner
Börje gjorde sin skivdebut på ett spår med Lars Werner i september 1960 och han inbjöds att medverka på två spår när Rune Gustafsson spelade in sin debut-LP i februari 1961 ”Young Guitar”. Han spelade solo i ”If you live”, och i sin recension av plattan i OJ beskrev Bertil Sundin Börje som ”en av de ledande yngre tenoristerna med en ovanlig levande ton”.
Under sina resterande åtta år bodde Börje i Stockholm där han kom att leda flera egna grupper. I dessa spelade musiker som trumpetarna Bosse Broberg och Gunnar Forss; pianisterna Lars Sjösten, Göran Engdahl och Bobo Stenson; basisterna Kurt Lindgren, Sigge Andersson, Erik Lundborg, Ivar Lindell, Björn Alke och Palle Danielsson; trumslagarna Göran Lejdström, Ivve Oscarsson, Bosse Skoglund, Leif Wennerström och Fredrik Norén med andra ord ett tvärsnitt av det bästa ur 60-talets svenska jazzgeneration. Dessa grupper arbetade nästan uteslutande med originalmusik av Börje Fredriksson. |
Börje Fredriksson "Fredriksson Special" LP med inspelningar från åren 1960-66, bl a Börjes första inspelning med Lasse Werner. |
|
Bröllopsvals med Dompans band I OrkesterJournalens marsnummer 1961 publicerades resultatet av en ”favoritomröstning” som utförts av läsarna. Åtta namn är upptagna i de olika klasserna. Börjes namn återfinns dock ej i någon av dessa, ej ens under rubriken ”nya stjärnor”. ”Jag gillar Coltrane i stor stil därför att han spelar naturligt och dessutom både lyriskt, harmoniskt och melodiskt personligt.”
John Coltranes namn skulle sedan i tid och otid nämnas i samband med Börjes. Intressant att notera är dock, att Lindgren i anslutning till Estrad-intervjun berättar att Börje ”när jag första gången hörde honom spela mest lät som nånting à la Zoot Sims eller varför inte Lester Young.”
"Väl mycket Coltrane" I december 1961 framträdde Börje på en stipendiekonsert i SJR:s regi i det då nya ABF-huset i Stockholm. Spelade gjorde Bosse Skoglunds, Staffan Abeléens och Eje Thelins grupper. |
||
"Ofullgången men intressant!
I årsskiftet 1962-63 satte han samman en kvintett med Bosse Broberg, trumpet, Göran Engdahl, piano, Kurt Lindgren snart ersatt av Sigge Andersson bas, samt Ivve Oscarson, trummor.
I januari 1963 spelade kvintetten i en radiosändning från Nalen. Lasse Werner recenserade i OJ (feb 63) och jämförde med en samtidig konsert med Eje Thelins kvintett. Werner skrev att Börjes kvintett…
Under första halvåret 1963 bildade ett trettiotal stockholmsmusiker en egen konsertorganisation, senare döpt till Emanon. Kurt Lindgren var initiativtagare och Börje en av de aktiva. I mars 1963 publicerades resultatet av OJ:s omröstning ”Nordiska favoriter” och där hamnade Börje på tjugonde plats bland kompositörerna, sextonde plats bland orkestrarna och i tenorklassen på fjärde plats efter Bernt Rosengren, Bjarne Nerem och Björn Netz. |
||
Med egen grupp på Gyllene Cirkeln
I mars jobbade han också i Norge han hade redan under sin tid med Kettil Ohlson 1960 turnerat i Norge och under tiden framträdde resten av hans kvintett på Nalen med Lennart Åberg som vikarie för Börje. Denne var dock åter i Stockholm i slutet av månaden och spelade med sin grupp på Gyllene Cirkeln.
Under två veckor i april 1963 gästspelade Börje i Bergen, Norge, och påföljande månadsskifte spelade han med den franske pianisten Henri Renaud på Gyllene Cirkeln. De gjorde också en TV-inspelning tillsammans.
Den 4-5 maj 1963 hölls SJR:s jazzriksdag i Kolbäck, Västmanland, med Pacific Jazz Club, Västerås, som värd. |
Börje Fredriksson "Progressive Moments" CD med inspelningar från1962-66, bl a spår med Lars Färnlöf. |
|
Plagiatör - en ruskig stämpel I Orkesterjournalens artikel beskriver också Börje sin egen spelstil och kommenterar också de ständiga jämförelsen med John Coltrane: Med heltonsskalan och intervallsystemet som grund har jag efter eget mönster byggt på med toner utanför heltonsskalan. På så vis kan, anser jag, var och en forma sitt eget spel till någonting personligt i och med att var och en känner olika intervallmässigt sett.Friheten har således ökat inom såväl melodik, harmonik som rytmik.
Ända sedan Börje Fredriksson började uttrycka sig i detta idiom har press och publik konsekvent pekat på likheter med John Coltrane. När Börje får höra sådant tal blir han riktigt ilsk. Tjeckisk turné med Putte Wickman I septemberoktober 1963 turnérade Börje med Putte Wickmans orkester i Tjeckoslovakien och man gjorde fjorton konserter inför fullsatta hus. Göran Leijonhuvud gjorde ånyo en kort intervju med Börje efter hemkomsten (OJ, november 1963). |
||
Ny kvintett med bl a Bobo Stenson I början av november 1963 framträdde Börje på Moderna Muséet i Emanons regi med en omorganiserad kvintett bestående av Gunnar Forss, flygelhorn, Bobo Stenson, piano, Ivar Lindell, bas och Ivve Oscarsson, trummor.Om detta tyckte Jan Bark i OJ:s decembernummer att det gav ett ”matt intryck”, men att det… ”…nu inte /var/ kapellmästarens eget fel. Hans färgsprakande och tidvis mycket originella tenorspel är alltid spännande att lyssna till. Men musikerna omkring honom står knappast i samma klass och speciellt samspelet blev lidande av gruppens ojämnhet.” Och vidare: ”För det mest positiva svarade som sagt ändå Börje Fredriksson själv, och då framför allt som solist. Hans solon är aldrig ointressanta. Han äger en självdisciplin som till en början verkar beröva spelet all expressivitet. Men avvägningen mellan ett härligt musikanttemperament och självbehärskning åstadkommer ett spänningsspel som är ganska sällsynt hos unga jazzmusiker. Fredriksson tillhör också de få jazzmusiker som förmår hålla ihop ett logisktmusikaliskt skeende under en längre tid. Allra bäst lyckades han i den respektlöst jazzdraperade ’Tonerna’ av Carl Sjöberg” ”Frågan är vem som står för den hatfullaste tolkningen av Sjöbergs ’Tonerna’, en aldrig så pietetsfullt välmenande falsksjungare eller en full-blodsartist som Börje Fredriksson.”
”Den unge stockholmarens fina ton, säkra smak och intelligenta spel var en högst angenäm bekantskap. Det var också roligt att höra en gästartist spela originalkompositioner istället för de vanligast förekommande jamlåtarna.” (Sven Malm, OJ, jan 64.) |
||
Med Emanons Storband
Börje var aktiv i årsskiftet 63-64 och spelade t ex vid ett par tillfällen på Värmlands nation i Uppsala och på den så kallade ”Skollovsjazzen” på Sunside i februari.
Den 27 april 1964 framträdde Börje tillsammans med Lasse Färnlöf återigen på Historiska Muséet i Emanons regi. Den gruppen bestod dessutom av Bobo Stenson, Björn Alke och Bo Skoglund respektive Ivan Oscarsson, trummor, vid var sin avdelning.
Jazz under stjärnorna Den tjugonde juli 1964 hördes Börje i Olle Helanders radioprogram ”Jazz under stjärnorna”, vilket sändes från Skansen varje måndagskväll under juli och augusti.I slutet av september spelade han dels på Gyllene Cirkeln och dels på ”Måndagsklubben” på Värmlands nation i Uppsala. Vid det senare tillfället hade han med sig Bobo Stenson, Roman Dylag, bas, och Rune Carlsson, trummor. ”Det var en, i varje fall för mig, helt ny Börje Fredriksson man fick möta. Den inbundne, sökande, nästan lyriska stilen var helt försvunnen, likaså experimenterandet med improvisation över mönstermelodier av skalär typ. I stället mötte man en utåtriktat, klangligt-rytmiskt inriktad stil. Fred-riksson lägger klangmattor genom att sudda ut tonhöjdförnimmelsen med oklart ’bluddriga’ passager interfolierade av starka accenter, som ibland för tankarna till Lester Youngs tonupp-rep-ningar. De melodiska och harmoniska elementen har helt skjutits i bakgrunden, men vissa grepp, som t ex att vid stora språng hamna i kvartförhållande till grundharmonien, sitter tydligen fortfarande rent motoriskt kvar i fingrarna… Tilläggas bör att samtliga konsertens nummer var Börje Fredriksson-original, något som mycket gladde.” (Krister Malm, OJ, okt 64.)
I ”Nordiska favoritomröstningen” i OJ, mars 1965, hamnade Börje på trettonde plats i orkesterklassen, och på sjätte i kompositör- och på sextonde plats i arrangörsklassen. Bernt Rosengren vann ånyo tenorklassen följd av Börje, Bjarne Nerem, Harry Bäcklund, Ulf Andersson etc. |
||
Musiken till Torbjörn Axelmanfilm
Våren 1965 framträdde Börje på Gyllene Cirkeln och den amerikanske kompositören, arrangören och orkesterledaren George Russel, som hörde honom där, erbjöd honom omgående plats i sin sextett, ett erbjudande som Börje dock avböjde, Russel framhöll Börje som den ”mest fängslande musiker” han hört i Europa.
Den andra augusti var det dags igen för Olle Helanders radioprogram ”Jazz under stjärnorna”, direktsänt från Skansen. Under 1965 skrev han också musik till Torbjörn Axelmans film ”Oj, oj, oj”. Musiken spelade han in i september-oktober och några av titlarna kom ut på en LP på RCA tillsammans med musik av och med Lars Färnlöf. Vid dessa inspelningar bestod Börjes grupp av Bosse Broberg, Lars Sjösten, Björn Alke, Karl-Axel Källner och/eller Fredrik Norén. Börje, som skrev nio nya kompositioner, bl a ”Ballad för Laila”, till filmen, var besviken och ansåg att inget av det bästa fanns kvar efter filmens slutredigering. Den 20 januari 1966 gjorde Börje en radioinspelning tillsammans med Bobo Stenson, basisten Göran Pettersson och trumslagaren Leif Wennerström. Inspelningen sändes i P1 måndagen den 21 mars klockan 22.05 inom ramen för programserien ”Olika orkestrar”. I september -66 följde den sista skivinspelningen för Intervall-plattan. Trumpetaren Rolf Ericson spelade på de flesta tagningarna och i övrigt medverkade Bobo Stenson, Palle Danielsson och Fredrik Norén. Mycket från detta inspelningstillfälle är fortfarande outgivet. Två titlar från radioinspelningen och tre från repetitionen där Ericson ej närvarade finns utgivna på den minnes-LP som utkom 1969. |
OjOjOj "Eller sången om den eldröda hummern" LP med musik av Börje Fredriksson och Lars Färnlöf till Torbjörn Axelmans film |
|
Outgiven musik från Gyllene Cirkeln Den 1618 september samma år 1966 medverkade Börje vid Stockholms Jazzfestival och spelade den sista av dessa dagar på Berns Salonger på ”Världens största jazzklubb”, ett arrangemang som varade i tolv timmar. ”För undertecknad är Börje Fredriksson en av de intressantaste jazzmusiker och kompositörer vi haft i Sverige. I lyckliga stunder kan han förmedla en emotionell styrka till lyssnaren som tvingar denne att ta ställning. Det är en av de egenskaper som utmärker ’stora’ konstnärer. För varje dag växer skandalen att ingen ser till att Fredriksson får sprida sin musik, att det händer något med denna begåvning.
Dessa saker i förening med vetskapen om att Fredriksson arbetat med sin första LP i över 1 år, har gjort att man väntat sig något exceptionellt. Jag måste erkänna att skivan nu, när den äntligen kommit ut, har blivit en besvikelse, om än en liten sådan. Fredriksson blåser mycket intressant skivan igenom, men det är endast här och där som improvisationerna når fram till lyssnaren med full styrka. Största besvikelsen är nog kompet och gruppkänslan. Här kan melodin Intervall tjäna som gott exempel. Fredriksson har skapat ett intressant tema och man måste beundra hans förmåga att utveckla temat till improvisation. Men till sin hjälp har han ett komp som spelar tråkigt och regelbundet och utan någon skjuts framåt. Man har ingen känsla av att musikerna lyssnar ordentligt på varann. Av de titlar som spelats in med Sjösten-Dylag-Heath är Ballad och Bröllopsvals bäst. Valsen innehåller verkligt fint och flytande spel av Fredriksson och en vacker coda, och i ballader-na fungerar ensemblespelet för första gången bra, allt utvecklas organiskt. Dessutom är ju Fredriksson en gudabenådad balladtolkare. Bluesen Kajsa P innehåller däremot, bortsett från några intressanta ansatser av Fredriksson, nästan ingenting.
Inför En berättelse är ens inställning litet vacklande. Låten är hela fjorton minuter lång, vilket är på tok för långt. Men å andra sidan är den mycket intressant upplagd. En solocykel börjar med att solisten i ett stillastående avsnitt improviserar över några toner som angivits i början. Sedan kommer ett parti där han spelar mot några oregelbundna rytmiska accentueringar i snabbt tempo som spelas av kompet. Accentueringarna anger också några intervall som solisten skall spela på. Efter detta släpper sig kompet löst och spelar det snabba tempot medan solisten fortsätter sina improvisationer. Avsnittet med accentueringar utnyttjas superbt av Roffe Ericson som spelar ett utmärkt solo. Det är förbluffande att han kan spela så öppet, han måste vara mycket känslig för kapellmästarens och inspelningsledarens intentioner. Danielsson och Norén är också bra, de bästa kompmusikerna på den här skivan. Och Fredriksson presterar en mycket spännande del. Men låten är för lång…” |
Börje Fredriksson LP med kvartettinspelningar från 1966-67, bl a med Bobo Stenson, Palle Danielsson och Fredrik Norén. |
|
Jazzens prisvinnare! Mer är 500 vinnare av jazzens priser och utmärkelser |
Gyllene skivan till Intervall I februarinumret av OrkesterJournalen 1967 tillkännagavs att Börje för ”Intervall” tilldelas Gyllene Skivan. Enigheten var fullständig hos jury och läsekrets, när det gällde de tre först placerade skivorna, med det blev tämligen jämt mellan dessa.
I radions ”Jazz just nu” en lördagskväll i januari 1967 förde programledaren Carl-Erik Lindgren samman Börje med Dick Idestam-Almquist, som alltså var den som recenserat ”Intervall” i OJ.
OJ:s februarinummer 1967 innehöll ytterligare en uppmärksammad intervju med Börje, denna gång gjord av Lennart Östberg. Där utvecklar Börje sina synpunkter på kritiken:
Men när man märker hur allt bara går spårlöst förbi, då känner man sig tillintetgjord. Estetik, melodik, harmonik och rytmik allt detta måste fungera på alla händer inom den spelande gruppen. Det inträffar förstås inte alltid, men när det verkligen sker, då tycker man det borde uppfattas även av utomstående.
När allt klaffar perfekt och det känns riktigt underbart att spela, då upplever jag det som att jag har någonting alldeles speciellt att berätta. Förmågan att berätta anser jag vara det primära för en jazzmusiker. Ifall den berättelsen inte når fram på något vis, blir man konfunderad. Om min eller andras musik bedöms alltför okänslig eller godtycklig, kommer det att leda till att dom få jazzmusiker som alltjämt finns kvar, känner det otillfredsställande att fortsätta med den här verksamheten. Och om vi försvinner, vad blir då kvar?”
Och om utmärkelsen Gyllene Skivan: |
Börje Fredriksson "Intervall" LP ( och även CD) som vann Orkesterjournalens Gyllene Skiva 1966. Några av medmusikerna är Lars Sjösten, Bobo Stenson, Rolf Ericson och Albert Heath. |
’’Sårbar av yttre ting’’
”Detta att inleda Modus’ producentkooperativa verksamhet med en presentation av Börje Fredrikssons musik framstår som ett logiskt och alltigenom lyckat drag. Fredriksson har ju haft stora musikaliska och personliga framgångar på sisto-ne, men ändå är det ett tag sedan vi hade tillfälle att höra honom in person. Lägg därtill att framträdandet var en av Fredrikssons mest övertygande och bäst genomförda uppvisningar på åtskillig tid, så följer att segern var den kanske största som denna särpräglade talang nånsin skördat inför en expertbetonad eller i varje fall mycket välorienterad publik.
Under tre dagar i mitten av september 1967 hölls Stockholms Jazzfestival och Börje framträdde med kvartetten vid två tillfällen: den 16 på Sergel-teatern och den 17 på Gyllene Cirkeln, vid det senare tillfället med Rune Carlsson vid trummorna.
OJ om konserten på Sergel-teatern:
OJ om framträdander på Gyllene Cirkeln:
Men på hösten samma år den 21 september 1968 slutade Börje Fredriksson sitt liv, allenast 31 år gammal. |
||
En mänsklig stämma
Nog var Börje Fredriksson en särling, både som människa, jazzmusiker och kompositör i 60-talets Sverige. Och vilket än en gång upprepar sig det är särlingarna som inte bara skapar det stora och sanna och vackra i människornas värld utan som också i det lilla, i vardagen, ger impulser till nya tankar och till utveckling. |
. |
|
På väg att hinna ifatt hans musik På något sätt verkar det faktiskt som om vi nu äntligen är på väg att hinna ikapp hans musik. Det pratas alltmer om Börje Fredriksson och det är inte längre ovanligt att höra hans musik framföras, inte bara av generationskamraterna.
Flera yngre musiker har nämnt Börje som en inspirationskälla och spelar hans låtar, t ex Joakim Milder som sa så här när Christian Munthe intervjuade honom i OJ, september 1988: "Han blev ju hela tiden beskylld för att låta som Coltrane och det är mycket Coltrane i hans approach, men det är mycket djupare än vad det brukar vara när någon är influerad av Coltrane. Det finns inga toner han spelar som man direkt kan härleda till Coltrane. Och så har han ett enormt vackert sound, han använder saxen vokalt. Och så tänker han så kompositionellt. På något sätt har han lämnat ackord och sånt bakom sig.” |
Börje Fredrikssons musik lever i Sister Maj´s Blouse. Se artikel nedan |
|
Sister Majs Blouse med Bobo Stenson, Palle Danielsson, Joakim Milder, Fredrik Norén. |
||
Börje Fredrikssons musik lever i Sister Maj´s Blouse Börje Fredrikssons musik lever vidare bland annat tack vare gruppen Sister Maj´s Blouse, som kärleksfullt vårdar och utvecklar hans kompositioner. Gruppen består till tre fjärdedelar av musiker som spelade med Börje, nämligen pianisten Bobo Stenson, basisten Palle Danielsson och trumslagaren Fredrik Norén. De tre kompletteras av saxofonisten Joakim Milder, som tidigt inspirerades av Börjes musik. Börje Fredriksson var inte bara en av våra mest personliga tenorsaxofonister utan också en lysande kompositör. Det har de fyra visat i Sister Majs Blouse, som också är titeln på en Fredrikssonkomposition. Dessutom var det titeln på gruppens första skiva (Mirrors), som kom ut 1993. Den följdes fem år senare av Epilogue (Mirrors), där man också rakt igenom spelar musik av Börje Fredriksson, liksom på på senaste Sister Maj´s Bluse in Concert (Mirrors) Vi vill föra Börjes musik vidare och dessutom är hans kompositioner oerhört inspirerande att jobba med och utveckla, säger Bobo Stenson. Så med jämna mellanrum förenas vi fyra för ett antal konserter, som nu också resulterat in en under lång tid planerad live-cd. På de cd som hittills kommit ut med Sister Majs Blouse får man bekanta sig med drygt 20 Fredrikssonmelodier, däribland Ballad for Laila, Adagio con Expressione, Hovmästarrock och Intervall. Den sistnämnda kompositionen var skivtiteln på den LP som Börje Fredriksson kom ut med 1966 och då belönades med OrkesterJournalens Gyllene Skiva. Musiken har senare också givits ut på CD och med två spår som inte fanns med på originalskivan (Odeon/EMI). På avslutande, 14 minuter långa, "En berättelse" hörs tre fjärdelar av Sister Majs´s Blouse, dvs Bobo Stenson, Palle Danielsson och Fredrik Norén. Det är ett fint exempel på samarbetet mellan Bobo och Börje. De två träffades första gången vid Jazzriksdagen i Kolbäck 1963, där Börje Fredriksson spelade med sin grupp och Bobo med trumpetaren Gunnar Fors kvartett. Börje var 6-7 år äldre än oss och redan rätt etablerad. Efter att ha hört oss tog han med hela vår kvartett till en konsert på Moderna Muséet och därmed började vårt samarbete. Då gick jag fortfarande i läroverket i Västerås och hade nyss fått körkort. Men det blev många nattresor från Stockholm, där vi bland annat spelade på legendariska Gyllene Cirkeln. Text och foto: Gunnar Holmberg
|
Sister Maj´s Blouse Joakim Milder, Bobo Stenson, Palle Danielsson och Fredrik Norén håller igång denna grupp, vars musik helt baseras på Börje Fredriksson kompositioner Den senaste är Sister Maj´s Blouse in Concert. Intervall |