Fabian Kallerdahl. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper.
|
|||
Ny DIG-sida: Klassiska
|
Jazz i Sverigemusikern Fabian Kallerdahl: ”Rocken ger mig näring, energi och infall”. Det säger pianisten och kompositören Fabian Kallerdahl, årets Jazz i Sverigeartist 2006, som i höst ger sig ut på turné med sin grupp Galore. Men det händer mycket mer i höst för den mångsidige göteborgsmusikanten, som i motiveringen till utmärkelsen kunde läsa att han är ett ”veritabelt kraftcentrum i ung svensk jazz.”
Fabian Kallerdahls höstkalender är välmatad och väl varierad med massor av spelningar såväl här hemma som internationellt. Och då inte bara med egna grupperna Galore och trion MusicMusicMusic utan även med saxofonisten Andreas Gidlund Quartet, När DIG Jazz får tag i Fabian befinner han sig dock ute i ett helt annat musikärende. Han har skrivit musiken till Shakespearepjäsen Macbeth, som uppförs i höst i norska Bergen och det är slutrepetitioner inför premiären 2 september. Musiken har spelats in av MusicMusicMusic, men det är en hel del jobb för att slutgiltigt få det att passa in i föreställningen, berättar Fabian. När jag skrivit musiken har jag utgått från manus och förstås pratat en hel del med regissören Olof Lindqvist, som jag tidigare jobbat tillsammans med i samband med andra teateruppsättningar. Men framför allt få man gå på den egna känslan. Friare Macbeth på skiva 9 oktober släpper också MusicMusicMusic skivan Macbeth (Hoob Jazz), som dock skiljer sig en hel del från teatermusiken. Även om det är samma melodier och samma övergripande feeling så är det två olika grejer. Musiken på skivan är friare och så finns det även en del kompletterande låtar. Innan den skivan släpps hinner Fabian turnera runt med saxofonisten Andreas Gidlunds Quartet. Och i mitten av oktober inleds sedan Jazz-i-Sverigeturnén med Galore, som i övrigt består av gitarristen Per ”Flamman” Westling, basisten Stefan Wingefors och trumslagaren Lars ”Lade” Källfelt. Men premiärspelningarna för gruppen är sedan länge avklarade. Efter det att cdn MaxiMusic (Caprice) släpptes i samband med Swedish Jazz Celebration i slutet av mars har man gjort en hel spelningar i Sverige och utomlands. Bland annat framträdde man första kvällen såväl på Stockholm Jazz Festival som Copenhagen Jazz Festival. Man gjorde även i juni en mindre turné i Senegal. Det har varit görfräckt! Speciellt att få göra spelningarna utomlands, där vi känner att vi kunnat släppa loss på ett annat sätt än här hemma när man har kompisar och musikerkollegor som sitter och lyssnar. Vi är samtliga i bandet rätt nervösa och spända inför konserterna och nu har vi fått chans att bygga upp självförtroendet inför höstturnén. Grupp som lever vidare Priset som Jazz i Sverigeartist är ju att man först spelar in en skiva för Caprice och sedan ger sig ut på turné i Rikskonserters regi. Känns inte det lite bakvänt? Skulle inte skivresultatet bli bättre om man gjorde tvärtom? Jag lyssnade faktiskt på skivan härom da´ n och konstaterade att mycket låter bättre om gruppen idag. Men samtidigt är det andra fördelar med att spela in direkt på det här sättet. Man är nyfiken på låtarna, kanske spelar lite fel och har en allmänt naiv inställning till materialet. Vilket då skapar en nerv i musiken som kan vara oerhört positiv. En del av Jazz i Sverigeskivorna, med efterföljande turné, har kunnat ses som tillfälliga projekt. Du skapade ju också gruppen Galore för det här speciella tillfället. Tror du att ni kommer att fortsätta som grupp även efter det här året? Som det känns nu kommer vi att leva vidare som band. Vi trivs bra tillsammans och har jättekul när vi spelar. Dessutom har vi redan spelningar inbokade för nästa år, vilket då är ett bra mål. Inte styrd bara inspirerad I din musikinriktning ryms allt från rock, soul, pop till mera ”renlärig” jazz. Kände du dig mycket låst i ditt val av musiker och inriktning när du nu fick den här Jazz i Sverigeutmärkelsen? Att bli utsedd till årets Jazz i Svergeartist har ju en viss klang, som förstås också förpliktigar, erkänner Fabian. Man vet att man efter skivan skall ut och möta landets jazzpublik. Men jag har absolut inte känt mig styrd, snarare inspirerad. Och det var faktiskt just den här musiken jag kände för att göra just nu och det gäller såväl spelandet som komponerandet. Ja, du är ju i lika hög grad kompositör som musiker. Har det under det här halvåret som gruppen varit verksam kommit till mycket nytt i repertoaren? Nej, jag har inte förmågan att kunna sitta i turnébilen och knåpa ihop en låt. När det gäller komponerandet är jag oerhört självkritisk och kräver närmast militärisk disciplin för att få nå´t gjort. Jag måste sitta ned, ge mig själv tid och förstås ha ett klart mål med vad jag ska göra. Men kompositioner för Galore finns det gott och väl så det räcker för en konsertkväll. Och nästan så det skulle fylla upp ännu en cd, ifall det skulle bli aktuellt nästa år. Nyfiken och rastlös Förutom Galore, MusicMusicMusic och Andreas Gidlund Quartet hittar man Fabian i många andra musiksammanhang. I ”flower powergruppen” Love Supreme kan man till och med höra honom sjunga duetter med hustrun Lindha, som var Jazz i Sverigeartist 2001. Då under namnet Svantesson.Men vad är då Kind of Kinks? Ett jättekul rockband med göteborgsmusiker som bara spelar låtar av den brittiska 60-talsgruppen Kinks, berättar Fabian. Rockmusiken är viktigt för mig, den ger mig näring, energi och infall. Eftersom jag är så nyfiken och rastlös är det här med en bred och varierad musikplattform nödvändigt. Carsten Dahl satte press Fabian har också en tidig bakgrund som rocktrumslagare. Men efter studier på Skurups musiklinje och improvisationslinjen på musikskolan i Göteborg har det främst varit fråga om jazz. Ja, den definitiva vändningen var framför allt perioden på Rytmiske Konservatorium i Köpenhamn, där han hade Carsten Dahl som pianolärare. Han tyckte nog att jag var rätt bra, men retade sig på att jag kunde så lite om klassiskt jazzpianospel. Han var tuff mot mig och det blev en hel del kontroverser. Men det resulterade i att jag började lyssna på de gamla pianohjältarna och också övade betydligt mer på att spela ”jazzpiano”. Jag skulle minsann visa honom att jag dög. Så det var på alla sätt en bra och nyttig tid. Intensiv turnéhöst för Galore Men vilka jazzpianister kom du då att mest fastna för i ditt lyssnande? Under en tid var det väldigt mycket Lennie Tristano. Och så gillar jag Dollar Brands känsliga och speciella spel. Kenny Kirkland är också en stor favorit, han lyckades förena det här med nerv och närvaro med en enastående teknik. Jag lyssnar över huvud taget på rätt mycket men det blir förstås många olika sorters musik. Inte bara jazz. Den närmaste månaderna lär det dock inte bli så mycket lyssnande för Fabian Kallerdahl, desto mer av eget spelande. I skrivande stund är inte hela turnéprogrammet satt, men klart är att Galores inhemska höstturné blandas upp med konserter i Skopje, Belgrad. Zagreb. München, Paris och New York. Och fortsättning följer alltså 2007. Text och foto: Gunnar Holmberg (Artikeln publicerad i DIG Music nr 2/2006) |
Artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid The Stoner/Nils Berg Artiklar om trumpetaren |
|