JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Fredrik Ljungkvist. DIG Jazz om svenska musiker och grupper |
|||
Fredrik Ljungkvist vill ha fria tyglar! | |||
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Skivnyheteri Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Svensk jazz Jazzsång Internationell jazz
Diggat Specia! med olika jazzprofiler: |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo |
||
Mångsidige saxofonisten, klarinettisten, kompositöre och jazzkatten Fredrik Ljungkvist är flitigt verksam i flera olika grupper. Han gillar helst musik med fria tyglar, vilket gäller såväl med egna Yun Kan 5 och Yun Kan 10 som med norsk-svenska gruppen Atomic, för att nu bara ta några exempel på konstellationer där man kan höra honom. Artikeln publicerad i DIG nr 1/2004) Aktuella skivor med Fredrik Ljungkvist. DIG-recensioner 2004 var ett händelserikt år för saxofonisten, klarinettisten och kompositören Fredrik Ljungkvist. Som årets Jazz i Sverigeartist kom han ut med ny cd och dessutom hedrades han vid vårens Swedish Jazz Celebration med en Jazzkatt av P 2-radions jazzjury. Flera utlandsturnéer har han också hunnit med tillsammans med den svensk-norska jazz- och improvisationsgruppen Atomic, där då den till USA var speciellt minnesvärd. Vi reste runt två och en halv vecka och hann under den tiden spela på 15 olika ställen, berättar Fredrik, just hemkommen från en festivalspelning i Spanien. Mottagandet var verkligt positivt, framför allt på de klubbar som hade mer rockkaraktär. Över huvud taget tycks den här gruppen gå hem mycket bättre i utlandet än här hemma, där vi av någon anledning har få engagemang. Vill skapa eget sound Atomic har varit verksam i tre år och består, förutom Fredrik, av trumpetaren Magnus Broo, pianisten Håvard Wiik, basisten Ingebright Håker Flaten och trumslagaren Paal Nilssen-Love. Den sistnämnde och Fredrik kom även att mötas under Perspectives 2004 i Västerås, där de två framträdde i en för den här festivalen tillfälligt hopsatt grupp med amerikanska pianisten Marilyn Crispell och basisten Palle Danielsson. Det var verkligen spännande, konstaterar Fredrik. Palle har jag förstås spelat med tidigare, däremot aldrig med Marilyn Crispel. Det blev ett musikmöte med fria tyglar, vilket jag gillar allra bäst. Det ger förstås Fredrik också sig själv och sina medmusikanter i gruppen Yun Kan 5, som alltså spelat in årets Jazz i Sverigeskiva (Caprice). Där hans egna korta programförklaring är ”musik i balans mellan fritt och bundet”. Ett originellt inslag i kvintettsättningen är Fredriks medblåsare, tubaspelaren Per-Åke Holmlander, som såväl klang- som solomässigt sätter en alldeles speciellt prägel på musiken. Man vill ju alltid skapa ett eget sound såväl i sitt egna spel som i gruppens, säger Fredrik. Och med Per-Åkes tuba bildas onekligen unik och annorlunda klangbild. Dessutom har vi spelat en hel del tillsammans i olika sammanhang, bland annat med Mats Gustafsson och Position Alpha, och fungerat fint ihop Så när jag nu fick chansen att spela in den här skivan kändes det naturligt att bygga ut min ordinarie trio med ytterligare några musiker. Yun Kan 3 med basisten Mattias Welin och trumslagaren Jon Fält förstärktes alltså till Yun Kan 5 med pianisten Klas Nevrin och Per-Åke Holmlander. Vi fann också varandra direkt kemiskt och musikaliskt. Men det är ju fortfarande ett färskt band och vi ser fram mot vår Jazz i Sverigeturné i höst då vi får möjlighet att vidareutveckla musiken. Pappas skivsamling inspirerade Man talar ju alltid om saxofonisten Fredrik Ljungkvist. Men på nya skivan, liksom vid festivalkonserten i somras på Skeppsholmen, imponerades man i lika hög grad av klarinettisten Fredrik Ljungkvist. Är klarinetten en ny instrumentfavorit? Jag har varit förtjust i klarinettsoundet alltsedan jag första gången hörde Jimmy Giuffre Jag började pröva på att spela klarinett för så där en tio år sedan och konstaterade då att det var väldigt svårt. Men jag har tragglat på helt på egen hand och klarinetten känns nu som en lika självklar del av mitt spel som saxofonerna. Jimmy Giuffres bekantskap gjorde Fredrik i pappa Håkans digra skivsamling, där han även hittade tidiga inspirationskällor som Gerry Mulligan, John Coltrane och Wayne Shorter. Ja, i samlingen var också den så kallade frijazzen representerad med bland annat Anthony Braxton. Det var också i pappans sällskap han fick chans att lyssna på de amerikanska solister och grupper som gästade hemmastaden Lidköping med omnejd. Så det var en ganska så naturlig väg för Fredrik att söka in på jazzutbildningen på Skurups Folkhögskola och sedan gå vidare till Musikhögskolan i Stockholm. Där månginstrumentalisten och mångmusikanten Roland Keijser fick stor påverkan på Fredriks fortsatta utveckling. Roland har varit oerhört viktig för mig, erkänner Fredrik. Bland mycket annat fick han mig att inse hur nödvändigt det är att alltid vara nyfiken på nya klanger, rytmer och möjligheter. En tidig, värdefull erfarenhet blev också tiden i trumslagaren Fredrik Norén Band Fredrik brinner verkligen för jazzen Dessutom har han förmågan att kunna dela med sig av alla sina erfarenheter och är hela tiden uppmuntrande. Så det var en lärorik tid med mycket spelningar. Perioden med Fredrik Norén Band finns cd-dokumenterad på One day in May (Mirrors). Den spelades in 1995 och ungefär samtidigt kom också Fredrik Ljungkvist ut med sin första egna cd Fallin´ papers (Dragon). Supergrupp som försvann Men före engagemanget hos Fredrik Norén ingick faktiskt Fredrik Ljungkvist i en ung, fräck konstellation som med all rätt skulle lanseras som ”supergrupp” om den återuppstod. Jazz Furniture kallade man sig och de övriga medlemmarna var Magnus Broo, trumpet, Per ”Texas” Johansson, saxofon, Esbjörn Svensson, piano, Dan Berglund, bas och Magnus Öström, trummor. De sistnämnda bildar ju fortfarande EST, dvs Esbjörn Svensson trio. Jazz Furniture framträdde på Skeppsholmsfestivalen sommaren 1993 och fick också spela in Jazz i Sverigeskivan 1994. Men efter den följande turnén upphörde tyvärr bandet. Vi hade fruktansvärt kul, berättar Fredrik. Alla bidrog också med eget material, vilket var inspirerande. Men eftersom samtliga hade så många andra musikengagemang var det omöjligt att hålla ihop det hela. Framför allt tog karriären fart för Esbjörns trio. Men visst vore det roligt om vi kunde återuppstå någon gång. Text och foto: Gunnar Holmberg Artikeln publicerad i DIG nr 1/2004) |
|||
Skivor med Fredrik Ljungkvist | |||
Pianisten, kompositören och bandledaren Carla Bley fyllde 80 år i maj. Värt att uppmärksamma tyckte saxofonisten/klarinettisten Fredrik Ljungkvist och spelade i en hyllning tillsammans med pianisten Mattias Risberg. "And Now the Queen" är titeln på skivan, som dessutom är den första på Lina Nybergs nya skivmärke Lilalo Records. Nio Carla Bleykompositioner tolkar de två, som dessutom i avslutande numret får sällskap av Lina Nyberg. DIGs Peter Bornemar pekar på "magnifikt samspel präglat av följsamhet och lyhördhet" och hör en stark kandidat till årets bästa svenska jazzalbum. DIG-recnsion nedan |
|||
Magnifikt samspel! Kanske årets bästa svenska jazzalbum? (Lilalo Records/Plugged) |
|||
Avspänt, lagomt fritt och ibland lite småroligt Fredrik Ljungkvist/Mattias Hjorth Past in Present (Kopasetic/Naxos) Det sägs att saxofonisten/klarinettisten Fredrik Ljungkvist och basisten Mattias Hjorth är spelkamrater sedan barnsben, det vill säga sedan drygt fyra decennier. Det är säkert sant. Åtminstone låter det så. Samspelet och samförståndet är nära nog telepatiskt. Och båda har ett ut präglat melodisinne och tycks vara snudd på pedantiska. Inga onödiga toner, total instrument kontroll och lagom mycket leklust. På ”Past in Present”, som är duons första skivutgåva men förmodligen inte den sista, har herrar Ljungkvist och Hjorth delat broderligt på kompositörskapet, fyra låtar var. Av dem tycker jag mest om Mattias alster. Speciellt inledande ”Presley Left Town” är en pärla, en skön melodi som nästan skriker efter en text. Fredriks betydligt friare ”X2000” är en annan höjdpunkt på skivan. Fast varför han kallat sin komposition just ”X2000” är lite svårt att förstå. Det är väl beteckningen på ett av våra snabbtåg. Och är det något som kännetecknar låten, så inte är det att den går snabbt. Fast det gör å andra sidan sällan SJ:s tåg heller, när man tänker efter… Musiken på ”Past in Present” är varsam, melodisk, eftertänksam, lättillgänglig och avspänd, lite lagom fri och ibland lite smårolig. Men trots albumets relativt korta speltid, drygt 43 minuter, är det lite svårt att hålla intresset vid liv ända in i mål. Kanske skulle duon rent av ha kunnat vara lite elakare? Det ska bli intressant att höra den live! Jan Olsson |
|||
Musik som hela tiden kontrasterar och skiftar i nyanser Fredrik Ljungkvist Yun Kan 10 (Hoob Records/Border)
Det började i Stockholm med Yun Kan 3, som utgjordes av Ljungkvist, basisten Mattias Welin och trumslagaren Jon Fält. Genom utökning med Klas Nevrin på piano och Per-Åke Holmlander på tuba omformades gruppen till Yun Kan 5, som spelade in albumet Yun Kan 12345 (Caprice), ett resultat av att Fredrik Ljungkvist utsetts 2004 års Jazz i Sverige-artist. Samma konstellation spelade 2006 in albumet Badaling (Caprice), varefter Ljungkvist utökade kvintetten till en tentett, Yun Kan 10, som gav möjlighet till en ännu bredare musikalisk palett. På nya albumet Ten, som utgörs av tio kompositioner skrivna av Ljungkvist fördelade på två cd, har instrumenten från ”femmans” uppsättning utökats med trombon (Mats Äleklint), Hammondorgel, ARP och Moog (Mattias Risberg), ytterligare en trumslagare (Raymond Strid), violin (Katt Hernandez) och röst (Sofia Jernberg). Ur ett jazzperspektiv är Ten den minst ortodoxa av de skivor Ljungkvist och Yun Kans skivor. Tonspråket håller sig betydligt närmare konst- och improvisationsmusiken, vilket inte minst de två inledande spåren Lackritz och How to Break a Fever vittnar om. Den efterföljande Hold on to Your Hat! är dock något helt annat, en poplåt som mycket väl kunde fungera som signatur till vilket folkligt TV-program som helst. Kontrasten mot den därefter kommande Fighter, uppbyggd kring puttrande elektronik, röst och cymbalvispar är ännu större. Och så rullar det på, med musik som hela tiden kontrasterar och skiftar i nyanser, och där Sofia Jernbergs röst har en lika framträdande roll som Ljungkvists spel på sopran-, tenor- och barytonsax. Den konstmusikaliska och improvisatoriska ådran i musiken till trots finns på Ten ett teatraliskt, nästan kabaretaktigt drag som för tankarna till den engelske pianisten och kompositören Mike Westbrooks musik, vilket förstås är ett gott betyg. Peter Bornemar |
|||
Fulländade vokala insatser i samklang med raffinerat pianospel Paavo The Third Song of the Peacock På det svenska jazzträdet har gruppen Paavo sedan tidigare hittat en udda gren där ledarparet Cecilia Persson och Sofia Jernberg utvecklat en synnerligen särpräglad musik som öppnat dörrarna på vid gavel för såväl improvisation som konst- och folkmusik. Om hjärnan i deras musik utgörs av de fantasifulla kompositionerna och de delikat intrikata arrangemang som dessa bäddats in i är hjärnan den endräkt som råder både dem emellan och de musiker de omger sig med. The Third Songs of the Peacock utgörs av dels en cd med Paavo som en trio med Cecilia Persson och Sofia Jernberg tillsammans med saxofonisten Fredrik Ljungkvist, dels en förträffligt producerad dvd inspelad live utan publik i Rättvik, där antalet musiker i gruppen växlar mellan tre och nio. Trioinspelningen är gjord i studio i oktober och december 2012 och omfattar åtta låtar av vilka alla utom två egenarrangerade kompositioner av Per Henrik Wallin, Fånerier nr 8 och Tattis Bounce, är skrivna av Sofia Jernberg och Cecilia Persson. Röstfenomenet Sofia Jernberg står också för alla texter och arrangemang där hennes vokala insatser når fulländning i samklang med Cecilia Perssons extremt raffinerade pianospel och Fredrik Ljungkvists ömsom försiktigt väsande, ömsom rått rytande spel på klarinett och tenorsax. Trion med Jernberg, Persson och Ljungkvist dyker även på i två av de tio låtarna som finns på dvd:n med inspelningar gjorda i och utanför ett gammalt övergivet trähus i Övre Gärdsjö nära Rättvik i maj 2011. Dels i The Idiom Song, som också finns i en version på cd:n, dels i den utomhus inspelade Bubblor, som är den låt som mest erinrar om folkmusik. På de övriga inspelningarna på dvd:n har Paavo utökats med musikerna Claes Lassbo på bas, Gustav Nahlin på trummor och xylofon, Nils Berg, på basklarinett och tenorsax, Thomas Backman på barytonsax, basklarinett och klarinett, Marcelo Gabard Pazos på barytonsax och altsax och Emil Strandberg på trumpet. Musiken här är mer robust, och mer direkt tilltalande, även om den förvisso är lika äventyrligt formad och formulerad som på inspelningarna med trion. Att noter endast dyker upp i de extremt knixiga låtarna Ouvertyr och Lilla är därför minst sagt häpnadsväckande. Ouvertyr och Lilla, skrivna av Jernberg respektive Persson, är också de låtar här som mest påtagligt karaktäriserar Paavos (och ännu mer Cecilia Perssons och Sofia Jernbergs) originalitet. Tillsammans med den ösiga Imma, där tre frustande barytonsaxar från Pazos, Backman och Ljungkvist har bärande roller, är de också de bästa låtarna på den här utmärkta utgåvan. Peter Bornemar |
|||
tre med fenomenal lyhördhet Två för Tommy (Found You Recordings/Plugged) |
|||
Sprängfyllt av lustfyllda idéer! Velodrône The Beenhouse Session |
|||
Musiken är magnifik, sprängfylld av dynamik Atomic Theater Tilters |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||