JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Karl-Martin Almqvist. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper | |||
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Internationell jazz
Diggat på skiva! med olika jazzprofiler: |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo Raymond Strid Ulf Johansson Werre
|
||
Karl-Martin Almqvist en musikernas saxofonist Karlstad, Skurup, Malmö, New York och Stockholm har varit hållplatserna i Karl-Martin Almqvists musikerkarriär. Karl-Martin är idag något av musikernas saxofonist och hörs, förutom med den egna kvartetten, i massor av olika sammanhang från små grupper till storband. Karl-Martin Almqvists musikerbana började i Karlstad. Sedan blev det Skåne och musiklinjen vid Skurups folkhögskola. Det skånska äventyret mynnade ut i en examen vid musikhögskolan i Malmö. Hemma i Karlstad var det Håkan Werling som svarade för saxofonundervisningen. I Skurup var det Cennet Jönsson som ansvarade för lektionerna. När Karl-Martin började på högskolan blev det Helge Albin och Thomas Frank som tog hand om honom. Spelandet i Malmö kom att fördelas mellan Jörgen Nilssons Monday Night Big Band och trumslagaren P-0 Tollboms band. New York lockade och 1994 infann han sig vid Mannes College of Music. Det vara flera svenskar som gick i samma tankar och följet blev en liten koloni. I det svenska inslaget på skolan fanns också systrarna Christina och Rigmor Gustafsson samt pianisterna Carl-Fredrik Orrje och Mathias Landaeus.
New York ett musikliskt lyft Den tvååriga vistelsen i New York var naturligtvis ett musikaliskt lyft. Den öppna attityden och den generösa uppmuntran som rådde musikerna emellan var stimulerande och gav perspektiv på jazzens olika uttrycksmöjligheter. Med inspirerande lärare som basisterna Reggie Workman och Buster Williams, pianisterna Richie Beirach och Phil Markowitz och saxofonisten George Garzione kunde man absolut inte klaga på undervisningen. Men vi vrider klockan tillbaka till åren i New York. Vad lämnade vistelsen för intryck efter sig? Möten med så många nya musiker gav en stor kick. Skolan var faktiskt bättre än vad jag hoppats på. Det blev även tillfälle att att få spela med många intressanta musiker, till exempel pianisten Billy Myers, basisten Todd Coleman och trumslagaren John Riley. Jag spelade mycket på Smalls med Jason Lindners lilla storband. Jag vickade för Mark Turner där.
Oförutsett tilltalar oss Idag är Karl-Martin aktuellare än någonsin. Han finns med i många olika band och hörs i skilda sammanhang på skiva. Just nu är det gruppen Moksha som är i fokus, Det är en pianolös kvartett som nyligen avslutat en lyckosam turné ute bland landets jazzklubbar. Berätta lite om gruppen? Den startade för tre år sedan . Det var trumpetaren Magnus Broo och jag som drev på det hela. Vi började med en spelning på Glenn Miller Café. Basisten Mattias Welin blev med, det är han som numera är vår fixare. Trumslagaren är Sebastian Voegler. Sebastian och jag lärde känna varann och spelade ihop i New York 1995. Bland annat var vi med på Mathias Landaeus skiva Blåbete, som gjordes i New York 1995. Sebastian bor ju numera i Stockholm. Mosha är en kollektiv grupp. Vårt material består av kompositioner från Magnus, Mattias och mig själv. Det är en öppen fri musik där det händer mycket inom gruppen. Oförutsett och på ett sätt som tilltalar oss. Hur finansierade ni skivan, som unga offensiva och framåtsträvande Moseroboe givit ut? En del la vi ut själva och en del stod Jonas Kullhammar för. Alla utlägg har kommit tillbaka redan! Vi sålde riktigt bra med skivor på vår Pulsslagsturné, Med den här turnén fick ni ut gruppen även utanför Stockholmsområder, där ni väl tidigare enbart spelat? -Ja, vi hade faktiskt bara spelat i Stockholm. På Glenn Miller Café och Fasching. Vi hoppas det blir änding på det efter turnén. Vi vill givetvis spela mera. Skivan kommer förhoppningvis också att bidra till att vi kommer ut på fler ställen. Kanonbra med Thad Jonesmusik och SJO Hur är då skivläget med din egen kvartett? 2001 gjorde gruppen den lyckade Prophoneskivan ”Karl-Martin Almqvist” där Jan Lundgren spelar piano, Filip Augustsson bas och Sebastian Voegler trummor. I december spelar jag in min andra skiva i eget namn och på samma bolag, med Jonas Östholm på piano men i övrigt samma sättning. ( Full Circle blev skivtiteln) Men du förekommer även på andra skivor. Jag hörs med Jacon Karlzon Big 5 och Mathias Landaeus senaste skiva är jag också med på. Likaså spelar jag med olika storband, som Magnus Lindgrens och Stockholm Jazz Orchestra och så har jag ett vikarierat i Norrbotten Big Band under det Jan Johanssonprojekt som jazzradion spelat in. Med Stockholm Jazz Orchestra var jag med om en kul spelning när orkestern tolkade Thad Jones musik. Med i bandet var då altsaxofonisten Dick Oatts och barytonsaxofonisten Gary Smulyan. Det var verkligen kanonbra. Konserten från Fasching kommer också på skiva ( Waves from the Vanguard, Live at Fasching Club/Dragon). Vi gjorde även en mycket rolig och lyckad turné med samma program. Jag ingår också i Patrik Boman Seven Piece Machine, Maggi Olin band med flera.
En höjdare med Pat Metheny Är det något annat aktuellt som har hänt och som du vill belysa?
I somras var jag i Salzau utanför Kiel och spelade på Jazz Baltic-festivalen. Jag ingick i Jazz Baltica Ensemble. Till Brönner spelade trumpet, Nils Landgren trombon, Markus Holkko altsax polacken Leszek Mozdzer piano, Severi Pyysalo vibrafon, Lars Danielsson bas, Wolfhang Haffner trummor. Jan Bang svarade för sampling.
Sedan fick jag vara med på en riktig höjdare då vi med en sextett parades ihop med gitarristen Pat Metheny. Det blev en fantastisk upplevsélse att träffa och spela med Metheny. Han var väldigt avspänd och tycktes genuint intresserad av att träffa och spela med nya musiker. Vi fick själva ta med låtar och det var verkligt kul att höra Pat spela ens egen låt! Hans sound, som man så väl känner igen, helt plötsligt på ens egen musik var otroligt inspirerande. Allt spelades för övrigt in av tysk tv. För några år sedan nämnde du gitarristen Kurt Rosenwinkel och pianisten Brad Mehldau som två spännande unga musiker och att du av äldre plattor just då lyssnade lite extra på Sonny Rollins Trio från Konserthuset i Stockholm och A Night at Village Vanguard, När det gällde andra saxofonister gav du din röst till Coleman Hawkins, Ben Webster, Dexter Gordon, John Coltrane, Eddie Davis och Wayne Shorter. Har skaran utökats? Nej, inte direkt. Mendet finns många bra unga musiker idag. Jag gillar just unga ”nya” killar som Mark Turner, Chris Potter och Seamus Blake. Det är alltid kul att höra vad de har för sig spelmässigt och kompositoriskt. Joe Lovano blir jag alltid glad av att höra! Jan Johansson enastående bra Är det någon svensk musiker du vill framhålla? Jan Johansson, absolut. Han var enastående bra. Vilken musiker! Hans spel, hans kompositioner och arrangemang är fantastiska. När jag spelade Jan Johanssons musik med Norrbottten Big Band, där pianisten Mathias Landaeus var huvudsolist, blev det en stor upplevelse. Vi spelade mest originalarrangemang av Jan och det var bland det bästa jag varit med om. Tim Hagans hade även arrangerat några av Jans melodier. Faktum är att jag lyssnar mer och mer på äldre jazz. Men i princip lyssnar jag faktiskt på allting Här slutar vårt samtal eftersom Karl-Martin måste återgå till att packa trunken för att åka till Malmö och spela med gitarristen Torben Waldorffs grupp. Göran Olson (Artikeln först publicerad i årsboken Svensk Jazz 2003. |
|||
Bert Levinstipendium och ny kvartettskiva 2008 Sedan intervjuen gjordes med Karl-Martin Almqvist har han bland annat kommit ut duoskivan Double Door (Prophone) där spelpartnern är pianisten Mathias Landaeus. Han kom även hösten 2008 ut med kvartettskivan Stretching a Portfolio (Prophone), där medspelarna är Jonas Östholm piano, Filip Augustsson bas, Sebastian Voegler trummor. |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR |