JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Lina Nyberg. DIG Jazz har lyssnat på skivor med sångerskan och kompositören Lina Nyberg | |||
Lina Nyberg: Flerfaldigt prisad och nya album Sångerskan och kompositören Lina Nyberg. har tilldelats Lars Gullinpriset, där man bl a i motiveringen talar om hennes "öppna sinne och förmåga att utforska den musikaliska terrängen med rösten som instrument har gjort henne till en av våra mest spännande och egensinniga musiker." Hon har även fått ett av 2014 års Bert Levinstipendier på 75 000 kronor där man även poängterar att hon"engagerat sig musikpolitiskt och är en betydande kraft för svensk jazz. Hon är aktiv på många plan, bland annat med genusperspektivet genom organisationen Impra vilken hon var initiativtagare till". Under våren 2014 släppte Lina Nyberg dubbelalbumet The Sirenades, där hon samarbetar med Norrbotten Big Band och egna bandet. 2015 kom hennes skiva med barnprojektet och bandet "Musikfamiljen" och i mars 2016 dubbelalbumet "Aerials". Kungl. Musikaliska akademiens Jazzpris 2016 tilldelas Lina Nyberg Kungl. Musikaliska akademiens Jazzpris. Hon får priset;, som är på 100 000 kronor, med motiverinegn: "Lina Nyberg har under många år och med stor konstnärlig integritet utformat en musikalisk värld som med sitt lekfulla allvar inspirerat, utmanat, förvånat och behagat. Hon har även i kraft av sitt kulturpolitiska engagemang gjort viktiga insatser för den konstnärligt syftande musikens utövare. Hennes omfattande produktion och mångfacetterade artisteri gör henne till en av den svenska jazzens mest kreativa centralgestalter och en i flera avseenden lysande förebild." Lina Nybergs senaste skivor recenseras nedan. |
Svensk jazzhistoria Läs om Bosse Broberg
Mer än 700 recensioner. a med DIG-betyg.
Diggat på skiva DIG-recensioner Lina Nyberg
|
Artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid The Stoner/Nils Berg |
|
Framstående musikaliskt storverk som ger sällsamt fascinerande intryck. Lina Nyberg Terrestrial (HOOB Records/Border) Med det ursnyggt förpackade dubbelalbumet Terrestrial fullbordar sångerskan och kompositören Lina Nyberg sin ambitiöst upplagda och storslagna albumtrilogi med jorden och elementen som tema. Om Sirenades (2014) fokuserade på vatten, Aerials (2016) på en luft fylld fåglar, kosmonauter och andra flygare kan Terrestrial sägas handla mer om det jordiska; om gravitation, liv och död. I likhet med föregångarna är albumet tudelat. Skivan Nature innehåller musik skriven för och med NorrlandsOperans symfoniorkester under ledning av Anna-Maria Helsing. Det handlar här om grandios musik av en närmast teatralisk eller filmdramatisk karaktär, som tillsammans med Lina Nybergs uttrycksfulla sång och texter ger ett sällsamt fascinerande intryck. Vid sidan av utsökta sånger som Milky Way och The Electra (orkesterversionen är ännu starkare än den på Aerials) båda gör anspråk på att ingå i The Great Swedish Songbook - finns här också den övervägande instrumentala tredelade sviten Terrestrial I-III som Nyberg specialskrivit till den 50 musiker stora orkestern. På skivan Human omger sig Lina Nyberg med samma förträffliga band som på de två första delarna i trilogin; pianisten Cecilia Persson, gitarristen David Stackenäs, basisten Josef Kallerdahl och trumslagaren Peter Danemo. Musiken här är mer avskalad, men också underfundigt vacker och ombytlig mellan det komplext oförutsägbara och det mer självklart linjära. De sju sångerna på Human innefattar bland annat en tolkning av Lazy Afternoon från Broadwaymusikalen The Golden Boy, två låtar av brassarna Joao Gilberto respektive Baden Powell och en tonsättning av en dikt av britten Siegfried Sassons. Mest tilltalar dock de sånger Lina Nyberg själv bidragit med, och inte minst då stycket Ingrid, som utmynnar i en fenomenal tour-de-force från Davis Stackenäs på gitarr. Närmast i tiden för Lina Nyberg står ett par spelningar i Portugal innan det 26 oktober är dags för uruppförande av Terrestrial med NorrlandsOperan i Umeå. Och därefter en turné i Brasilien. Hennes trilogi med Sirenades, Aerials och Terrestrial har dock redan nu ristat in sig som ett av de mest framstående musikaliska storverken oavsett genre i Sverige under 2010-talet. Om inte rent av det mest betydande. Peter Bornemar |
|||
Nydanande, underfundigt med en av våra mest spännande musikskapare Aerials
The Sirenades var den första delen i en trilogi som nu följs upp med Aerials, också det ett dubbelalbum, där hennes inspiration från fåglar, kosmonauter och andra flygare fångats i musik som fördelats på två skivor med undertitlarna Space respektive Birds. Peter Bornemar |
|||
uppkäftighet i ett och samma paket. Lina Nyberg The Sirenades
Med 2011 års lysande album Palaver visade Lina Nyberg att hon var en sångerska utöver det vanliga. En vokal kreatör och innovatör som lustfyllt lät sin röst studsa mellan kabaret, friform, konstmusik, tropicalia, American Songbook-referenser och jazz av den gamla skolan. |
|||
Mobil och monster i (Hoob Rec. / Border Music)
Musikfamiljen är ett barnmusikband som drivs av jazzsångerskan Lina Nyberg. Här finns många influenser med jazzmusikens fina rytmik i många av titlarna men även världs- och folkmusikinfluenser finns. Musikfamiljen har sitt ursprung i ett projekt där förskoleelever får möta de akustiska instrumenten i uppsökande solokonserter på förskolor där barn får uppleva musiken på nära håll och ställa frågor. Till musiken hör också en hemsida där instrumenten spelas av en kanin och trummor av en krokodil. Thord Ehnberg |
|||
och allt faller på plats! Lina Nyberg Palaver |
|||
med rejäl dynamik MusicMusicMusic & Lina NybergWest Side Story
|
|||
Spännande tillställning - och stundtals riktigt rolig! Lina Nyberg The Show (Moserobie) “The Show” ja, det här är faktiskt just det, en show. Alltså en sammanhängande föreställning som inte bara finns på skiva utan som också - efter premiären på Teater Lederman i Stockholm i höstas och ytterligare några övningar på samma ställe under valborgsmässohelgen - ska ges runt om på våra jazzklubbar vad det lider. Det hela är en spännande tillställning, med Lina Nyberg i huvudrollen. Och ofta är den inte så lite dramatisk. Dessutom är den överraskande, intensiv och stundtals riktigt rolig. Till överraskningarna hör bland annat repertoarvalet. Mitt bland Linas egna alster får vi höra ”Where Did They Go”, som Peggy Lee gjorde succé med i början av 70-talet, det gamla Harry Belafonte-örhänget ”Jamaica Farewell” och en av de allra finaste sångerna i musikalen My Fair Lady, ”I´ve Grown Accustomed to Her Face”. Men allt hänger ihop och känns logiskt. De nödvändiga andningspauserna, för såväl Lina som lyssnaren, svarar pianisten Cecilia Persson för. Hennes kluriga och högst personliga pianoutflykter är perfekta i sammanhanget. Från början till slut hålls man i ett tämligen stadigt grepp av Lina Nybergs sång och utspel. Att slita sig är nästan omöjligt. Hon släpper bara taget ett par gånger då Persson tar över. Eller då Mattias Ståls vibrafon och Nils Bergs basklarinett plötsligt dyker upp några minuter mitt i ”Jamaica Farewell”. Två personer som inte gör lika mycket väsen av sig, men som märks och känns ändå, är trumslagaren Peter Danemo och basisten Josef Kallerdahl. Deras lyhörda assistans och den senares sporadiska inhopp som solist passar showen som hand i handske.. Att sätta betyg på ”The Show” känns inte riktigt rättvist, eftersom plattan bara utgör en del av en helhet. De visuella inslagen, som alltid är en viktig ingrediens i en show, kan man ju bara fantisera om. Men mersmak får man onekligen, och de klubbar som köper föreställningen kan tveklöst se fram emot en högtidsstund. Jan Olsson |
|||
Sången och strålande arrangemang ger känslig närhet Lina Nyberg & Magnus Lindgren Brasil Big Bom (Caprice )
När sångerskan Lina Nyberg 2001 släppte skivan Brasil sjöng hon brasilianska melodier som hon översatt till svenska. På Brasil Big Bom blandar hon portugisiska och egna svenska texter. Hur väl hon lyckats med konverteringen kan jag ej uttala mig om. Men musikens särprägel finns kvar. Man ändrar inte i första taget på alster från Antonio Carlos Jobim, Edu Lobo och Ivan Lins.
Att Magnus Lindgrens arrangemang ger lyft var väntat. Magnus får dessutom utrymme för sitt eminenta flöjtspel som är ett enda stort utropstecken. Med drivna rörblåsare och intressanta instrumentationer befästs hans rykte som en av våra främsta arrangörer. Det visas bland annat i Linas melodi. Där lockar trombonissan Karin Hammar i ett medryckande latinbeat. Hetta har trumpetaren Patrik Skogh tidigare bjudit på Valentina. Klarinettisten, vem det nu vara månde, i Madalena skall också äras. Gissar på Magnus. Passar in i mixen gör också altsaxofonisten Joakim Rolandsson vars spröda sax är ett utmärkt komplement till Linas svala stämma i den egna En Ton.
Andra viktiga spelare i röravdelningen är Lisen Rylander och den på djupet verkande Alberto Pinton. I Edu Lobos Canto Triste lyfts basisten Christian Spering och fenderspelaren Mathias Landaeus in i fokuset. Arrangemanget, skrivet av Lina, är utsökt där rörblåsarna och bastrombonisten Staffan Findin bidrar till den lyckade klangen . Elvatåget, i original Trem DasOnze, komponerad av Adoniran Barbosa, har i Magnus händer begåvats med ett strålande arrangemang. Summering, sången, arrangemangen och en känslig närhet ger skivan pluspoäng. Göran Olson * |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||