JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Daniel Karlsson. DIG Jazz har lyssnat på skivor med pianisten Daniel Karlsson | |||
Pianisten Daniel Karllsson. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz© |
Svensk jazzhistoria Läs om Bosse Broberg
Mer än 700 recensioner. a med DIG-betyg.
Diggat på skiva DIG-recensioner
|
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo Raymond Strid Ulf Johansson Werre
|
|
Daniel Karlsson: Pianoprofil som stöttar och inspirerar Daniel Karlsson hör sedan slutet av 90-talet till våra mest efterfrågade och uppskattade pianister. Efter att ha uppmärksammats i olika grupper och sammanhang, bland annat med Oddjob och som stöd och inspiration för flera sångerskor, utsågs han att under eget namn spela in 2005 års Jazz-i-Sverigeskiva. Recensioner av aktuella skivor med Daniel Karlsson Det var hösten 1971 tidningen Orkester Journalen (OJ) och Rikskonserter för första gången bjöd in till en omröstning, där vinnaren fick möjlighet att spela in årets Jazz i Sverigeskiva. Förutsättningen var att gruppen eller huvudsolisten inte tidigare spelat in en egen skiva. Den första vinnaren blev gruppen Sevda, med bland annat den trumpetaren Muffy Falay. Den senaste var saxofonisten Fredrik Ljungkvist med sin YanKan 12345. 2005 års Jazz i Sverigeartist är pianisten Daniel Karlsson, som sedan slutet av 90-talet hör till våra mest hyllade och efterfrågade pianister. Liksom så många andra av dagens främsta musiker ur den yngre generationen har han fått en del av sin jazzuppfostran i trumslagaren Fredrik Norén Band. Men långt tidigare hemma i Kristinehamn inledde han sin musikkarriär, som då främst var inriktad på rock och funk. Han ledde också en tid en funkgrupp med namnet Headache, som förstås inspirerats av Herbie Hancocks Headhunters. Grammis med Oddjob Efter flytt till Stockholm och studier på Musikhögskolan har Daniel spelat i massor av olika sammanhang, bland annat stöttar och inspirerar han ofta sångerskor som Rigmor Gustafsson, Viktoria Tolstoy och Lisa Nilsson. Men framför allt har han uppmärksammats för sitt spel i gruppen Oddjob, som tog hem 2002 års jazz-Grammis med sin debutskiva (Amigo). Förra året kom sedan Oddjobs uppföljare Koyo (Amigo). Jazz i Sverigeutmärkelsen 2005 innebär dock att Daniel får göra sin första egna skiva. Inspelningen skall göras vecka 3, så när DIG får tag i honom håller han fortfarande på att skriva på musiken. Men du har väl ändå klart för dig vilka som bli dina medmusikanter ? Ja, inte riktigt, erkänner Daniel. Men klart är jag kommer att använda mig av de två trumslagarna Jon Fält och Jan Robertsson, trumpetaren Magnus Broo och basisten Christan Spering. Vad gäller inriktningen blir utgångs punkten akustiskt och mycket improvisation. Däremot blir det inte rena jazzlåtar med ”walking” rytm. Men vi får väl se vad som händer i studion. Gunnar Holmberg (Artikel från DIG Jazz 1/2005)
Danil Karsson tilldeldes 2014 Bert Levinstipendiet på 75 000 kronor och det med motiveringen att han " Är en fantom på sitt instrument. Han förgyller Oddjob, den egna trion och hela den stora mängd andra sammanhang där han figurerar, med sitt obehindrade, lekfulla och kreativa spel. Ständigt med sin sällsamma, sällsynta talang, sina stora öron, total närvaro och ett leende på läpparna.# Daniel Karlsson Trio tog såväl hem Grammis som Orkesterjournalens Gyllene Skiva med "Fusion for Fish". DIG-recension nedan |
|||
DIG Jazz recenserar skivor md Daniel Karlsson | |||
Tilltalande och tillgänglig triomusik med eget tonspråk Daniel Karlsson Trio 5 (Brus & knaster/Playground) På femte albumet med sin trio fortsätter pianisten Daniel Karlsson utveckla och förfina den melodiösa jazzmusik som präglat tidigare skivor. 2013 års Das Taxibåt som följdes av Fusion for Fish, At the Feel Free Falafel, och förra årets Ding Dong. Idé- och klangmässigt ligger Daniel Karlssons musik inte milslångt från den musik som Esbjörn Svensson gjorde med E.S.T., samtidigt som hans tonspråk är eget och till fullo originellt. Av de sju kompositionerna som hans extremt vältrimmade och vältajmade trio med basisten Christian Spering och trumslagaren Fredrik Rundqvist tar sig an här är det framför allt två som sticker ut lite extra. Dels den synnerligen sångbara Let Me Tell You One More Thing, dels den klatschigt svängande Meet the Moiners ett av två spår där violinisten Rebecka Karlsson gästspelar. Om det nu inte råkar vara låten In the Tambourine Forge jag syftar på, eftersom låtnumreringen på konvolutet (där spår fem saknas) inte stämmer med innehållet. Men det är ju en högst perifer fundering på ett rakt igenom mycket tilltalande och ur ett lyssnarperspektiv ytterst tillgängligt album. Peter Bornemar |
|||
Homogen trio med stark identitet och övertygelse Daniel Karlsson Trio Ding Dong |
|||
Suggestiv och finurlig klubbjazz för morgondagen... Fusion for Fish (Brus & Knaster/Playground)
|
|||
Daniel Karlsson är hela tiden en skapande kraft Kiosk Karl-Martin Almqvist, Daniel Karlsson, Christian Spering, Peter Danemo (Brus & Knaster/Playground Music) Kiosk har den traditionella sammansättningen jazzkvartett där Almqvist/Sperings instrument fått sällskap med Daniel Karlssons piano och Peter Danemos trummor. Även här är det kreativitet som gäller till spel där Karlssons piano är godbiten i många av skivans tio titlar, alla även här komponerade inom gruppen.
Mycket av musiken har lyriskt mollstämd prägel till ensemblespel. En prägel som luckras upp i solopartier där jag vill framhålla Daniel Karlsson som hela tiden är en skapande kraft. Stundtals i korta ögonblick i inledning och slut påminnande i tonföljd vad Lenny Tristano gjorde på sin tid. Visst, jag skall inte förringa övrigas prestationer som givetvis också de presterar taggat utmärkt spel och är i hög grad bidragande till en givande lyssnarstund. För min del som allra bäst i Veryvell, Muskö Fire, samt avslutande långa Velvet, högst intressant både till spel och som komposition. Thord Ehnberg |
|||
fräsch och stimulerande upplevelse Daniel Karlsson Trio Das Taxibåt
All musik är komponerad av Daniel och arrangemangen är kollektivt gjorda där närheten till skärgården märks redan i första melodin Das Taxibåt. Ljudet från en skeppsklocka lockar till ombordstigande för en stimulerande tur. Resan blir en fräsch upplevelse. Med är basisten Kristian Lind och trumslagaren Fredrik Rundqvist som embarkerat Daniels båt Bellona. Musiken kryssar sig fram på utprickade och svårnavigerade farvatten med en stor portion av nyfikenhet i kompassnålen. Spelarnas fantasi och okonventionella grepp är något som gör skivan intressant och tilltalande. På lugnt vatten hamnar man i Bobo’s Temptation där eftertanken känns starkt och övertygande. Daniels skira anslag ger stor behållning som kompletteras med små accentueringar från bas och trummor. Är stycket en hyllning till Bobo Stenson kan man fråga sig? I Sergio Giorgini och det stundtals gospelbefryntade Christney’s Bass Lesson får Kristians bas väldisponerat utrymme med eller utan stråke. Daniel lägger geniala accentueringarna i det förstnämnda numret. Här svarar Fredrik för ett mycket inspirerande och effektfullt fritt utspel. Trions lyriska känsla kommer fram i den fagra Safir. Överhuvudtaget ger musikerna genomgående ett intryck av att vara på samma lekfyllda gata. Det är lätt att ta till sig deras dagsfärska spirituella infall som andas morgonluft. Göran Olson |
|||
ändå obundet och totalt dammfritt Daniel Karlsson Pan-Pan (Caprice) Daniel Karlsson är ett av vårt lands häftigaste, unga pianolejon. Han har på något sätt smugit sig upp till toppen, där han idag är minst sagt etablerad. Men han har inte ”fjäskat” sig fram till sin position. Istället har han, som så många andra, unga, moderna begåvningar tagit vägen via Musikhögskola och Fredrik Norén Band, det senare en institution som också har blivit någon slags högskola för de mest begåvade. På sistone har vi hört honom med, till exempel, Oddjob och på Andreas Petterssons rosade Gullin-cd. Daniel har valts ut av Rikskonserter och Caprice att göra årets Jazz i Sverigeskiva, vilket alltså är ”Pan-Pan”. Runt sig har han samlat några likasinnade, trumpetaren Magnus Broo och saxofonisten Per ”Texas” Johansson, två musikanter som heller aldrig väljer att följa minsta motståndets lag. Ett steg bakom återfinns alltid lika briljante basisten Christian Spering och de bägge trumspelarna Jon Fält och Janne Robertsson. Vitsen med två trummisar är att ge musiken extra rytmisk vitalitet. Samtliga kompositioner och arrangemang på skivan är skrivna av Karlsson. Han är själv centralfigur, navet kring vilket allt kretsar. Musiken är omväxlande, ofta överraskande och lämnar massor av utrymme för personliga betraktelser och utflykter. Den är något så när förankrad i traditionen men är ändå obunden och totalt dammfri. Jan Olsson |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||