JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Kurt Järnberg. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper
|
|||
Kurt Jätnberg. Foto: Gunnar Holmberg/Dig Jazz© |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Internationell jazz
Diggat Special med olika jazzprofiler: Lina Nyberg Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Kurt Järnberg Quintet/ Ruth Åsenlund, cd 1981 (Coop) |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo Raymond Strid Ulf Johansson Werre
|
|
Kurt Järnberg: Storbandspionjär |
|||
Kurt Järnberg är en av den svenska jazzens verkliga storbandspionjärer, som redan i mitten av 50-talet spelade med Lulle Ellbojs orkester och sedan dess varit medlem i en rad svenska och internationella orkestrar. Dessutom startade han redan i början av 60-talet Kurt Järnberg Big Band. Kurt berättar för Göran Olson om sitt mångåriga, innehållsrika och spännande jazzliv, som fortfarande går vidare med spel i den egna kvartetten. Våren 2009 tilldelades han Gävle Kommuns kulturpris på 25 000 kronor. |
|||
DIG recenserar skivor med Kurt Järnberg | |||
Trombonisten, ventilbasunisten, trumpetaren och orkesterledaren Kurt Järnberg hörs inte alltför ofta på den svenska jazzscenen. Anledningarna kan vara skiftande men det är lätt att konstatera att han luktat på internationell rök mer än många svenska jazzmusiker. Han föddes i Gävle1932. Pappa var musiker och spelade jazz på fiol och trumpet. Jag var nog bara fem år när jag gick och visslade Ellington-melodier. Munspel blev mitt första instrument men sedan skaffade pappa en trumpet åt mig. Jag hade redan då lyssnat till Rex Stewart och Harry James. Efter folkskolan kom jag som fjortonåring till I 14:s musikkår i Gävle. Det blev inget trumpetspel då min lärare ansåg att jag hade för tjocka läppar och borde spela ventilbasun. Jag började även spela barytonhorn och klarade av de svåraste styckena ur barytonlitteraturen när jag var femton. Jag blev kvar där i fem år. Sedan blev det kåren vid kustartilleriet i Vaxholm i tre år. Jag övade då mycket trombon och kom med i Thore Jederbys band. En annan musiker som jag lirade med var pianisten Nils Engström och Olle Sund. Jag hann också göra bort mig vid en provspelning för Thore Ehrlings orkester. Det berodde på att jag strax före provet ätit en måltid som fick mig helt ur balans. Det var nog lika bra det för bandets musik var inte i min smak. 1954 hörde jag dig på Tivoli i Köpenhamn som trombonist i Lulle Ellbojs storband. Där fanns också trumpetaren Leppe Sundewall, saxofonisterna Lars Gullin, Allan Lundström och Gunnar Lundén-Welden. När Lulle erbjöd ett jobb på Tivoli hela sommaren var det bara att säga ja. Han var en fantastisk ledare, generös och förstående. Samma gäller Gunnar Lundén-Welden. Jag spelade med Gullin även utanför storbandet. Är bland annat med på plattan med sånggruppen The Moretone Singers som Gullin och Lundén-Welden hade arrat. Bengt Hallberg var pianist, Georg Riedel spelade bas och trumslagare var William Schiöppfe. Började Du inte studera trombonspel på konservatoriet också? Det gjorde jag men det gav ingenting. Gullin sade åt mig att sluta och åka ut och lira så mycket som möjligt. Det gjorde jag bland annat med honom där spelade jag ventilbasun. Det var inne med ventilbasun och barytonsax genom Mulligan och Brookmeyers grupp. Sedan blev det Ib Glindemanns orkester med ett gäng entusiastiska musiker. Vi repeterade varje dag. Fattiga var vi till tusen, det kunde gå lång tid mellan målen. Rolf Billberg spelade tenorsax och drillade saxsektionen medan jag tog hand om brasset plus kompet. Med var trumpetarna Palle Bollvig och en sextonårig Allan Botschinsky. Vi gjorde en bra skiva Special Brew, (Columbia 33KP2). Rolf Billberg och jag lirade också på platta. Då var det tenorsaxen som gällde för honom altsaxen började han med senare. Han blev den vassaste altsaxen i landet. Vi spelade också tillsammans i Carl-Henrik Norins fina Nalenband med Jan Allan, Stubben Kallin och Lars Bagge. Du var den som lockade Monica Zetterlund ner till Köpenhamn och Ib Glindemanns band. Vi spelade med Ib:s band i Hagfors 1957.Efter spelningen kom Monica fram och undrade om jag var intresserad av att lyssna på en tejp där hon sjöng med lokala musiker. Jag blev imponerad och berättade för killarna hur fint hon lät. Dagen därpå sjöng hon några melodier med kompet. Alla blev lyriska och Ib lovade henne jobb med bandet och till Köpenhamn kom hon. Du ingick i Newportfestivalens Europeiska ungdomsstorband 1958. Jag spelade med Norins band på Nalen när det blev en provspelning för det band som skulle visas upp på festivalen. Jag kom med tillsammans med Bernt Rosengren. Pianist var George Gruntz och Dusko Gojkovic ingick i trumpetsektionen. Gitarr spelade Gabor Szabo. Repertoaren var urtrist, John La Porta hade arrat den helt i avsaknad av swing. Alla klagade vilket inte gjorde den egensinnige Marshall Brown gladare. När jag kom hem fick jag fick en invitation med flygbiljett till Berklee School of Music i Boston. Skolan var botten - en skola för bortskämda rikemans barn. Några trombonlektioner fick jag ej. För att få ihop pengar till mat jobbade jag med att göra rent på skolans toaletter och diska i köket. Jag fick bo på trumpetaren Herb Pomeroys kontor när jag slutade på skolan. Jag hade inget visa och måste arbetade svart som diskare. |
|||
Du kom att ersätta Carl Fontana i Kai Windings Trombone Septet som turnerade över hela landet och spelade väl också i Bill Russos band? Kai var stenhård men just, helt underbar. Innan jag kunde börja i bandet fick jag arbeta som diversejobbare i sex månader i New York. Var diskare i Harlem och åkte A-Train natt och dag för att få ett så kallat green card. Jag arbetade också i en svenskägd butik som sålde skidor. Där fick jag kicken när jag antydde att man borde göra transporterna med en bil då jag fick ont i axlarna när jag bubbade runt med skidor på axeln. Jag var även sopåkare. Till New York hade jag fått lift med Pomeryos band där killarna samlade ihop några dollar till mig och önskade lycka till. I Bill Russos band var jag ventilbasunsolist, men spelade också trombon. Då fick jag anbud från Maynard Fergusons, Quincy Jones och Bill Mays band. Jag spelade också med andra turnéband. Men på grund av familjeskäl måste jag åka hem till Gävle 1959. Spelade du med danska radions big band när du var Danmark? Det gjorde jag 1966 efter att ha slutat med Domnérus orkester på Stadsteatern i Stockholm. Då fick jag även spela med Ben Webster på jazzklubben Montmartre - han gillade mitt spel. Jag spelade också med Kenny Drew, Ed Thigpen, Idrees Sulieman och Carmel Jones. Basisten Erik Moseholm spelade jag också med i likhet med trumpetaren Jörgen Ryg som var en mycket bra musiker i Chet Baker-stilen. |
|||
När startade du ditt första storband? Det var ett ungdomsstorband som jag bildade i Gävle 1961. Tre år senare blev det döpt till Kurt Järnberg Storband som blev ett pionjärband inom den svenska storbandsjazzen Vi vann samtliga de fyra Europeiska storbandstävlingar vi deltog i, bland annat i San Sebastian i Spanien och Knokke i Belgien. Holland Jag fick även solistpris vid varje tävling. Men storsläggan har tagits fram mellan varven. Det grämer mig fortfarande att stockholmsmusikerna raserade möjligheterna att starta ett fast storband på sextiotalet som under tre år skulle finansieras av Gävles och Uppsalas kommuner. Det hela sprack, tack vare den svenska jantelagen. Nu började jag anlitas som instruktör för många storband. Ett av dem var Björbobandet i Dalarna som jag och min sjungande fru Ruth turnerade med i Polen. Jag anlitades också av storband i Tyskland och i Finland. Där jammade jag med Roy Eldrige och Ellington-musiker. Längre fram i tiden ledde jag också ett storband med unga musiker från regionmusiken som repeterade på Ackis. Även här gjorde jag ett pionjärjobb. |
Till vänster: Kurt Järnberg Big Band (Artist) |
||
1966 spelade Kurt lead-trombon i Sveriges Radios Storband. Samma stämma hade han även i Hamburger Rundfunk Big Band, radiobandet i Finland. I Quincy Jones European All Star Band 1963 spelade Åke Persson lead. Stockholmsbandet Emanon var han också med i. George Russels stora och lilla band hördes han också i och även i Nord-Deutscher Rundfunks All Star Big Band. Där var pianisten Jan Johansson och trombonisten Åke Persson med. Åke och Kurt hade spelat tillsammans tidigare i Åkes kvintett där Anita Lindblom sjöng. Men Kurt åkte tillbaka till USA, rättare sagt Los Angeles 1976 och även vid ett senare tillfälle. Där fick jag problem med mitt visum varför jag missade en turné i Östasien och jobb med Toshiko Akiyoshi Lew Tabackins storband samt med ett band som spelade på Tudor Inn. Men hade dock en del spelningar av kommersiell karaktär. Jag var även till San Fransisco då jag fått en rekommendation av en musiker att sitta in med Art Blakeys band. Kul, han bad mig åka med till New York. I Los Angeles träffade jag trombonisten Lawrence Brown som arbetade som städare på musikerförbundets kontor! Du har även undervisat på jazzinstitutet i Malmö. Jag ledde en gehörsgrupp där jag lärde ut att spela enkelt, rytmiskt, på örat och med feeling. Det var en pionjärgrej. Men ledningen var inte på samma linje men när jag slutat så startade man två kurser i ämnet. 1988-1990 var du i Australien. Hur var jazzklimatet där? Jag var i Sydney där det var ett stort jazzintresse . Mest spelades dixieland, swing och bebop. Tyvärr hade fusion-jazzen slagit rot, en musikform som jag inte gillar. Ett band som jag fick tillfälle att spela med i radio var barytonsaxofonisten Bob Bertles kvintett som var mycket bra. Spelade också med några festivalband. Rut och jag fick sedan anbud från finaste jazzstället i Sydney, Soup-Jazzrestaurang. Jag erbjöds även en tjänst som lärare på konservatoriet. Då inträffade tyvärr en allvarlig sjukdom i släkten och vi måste åka hem. |
Kurt Järnberg Band "Who can I turn to", cd 1997 (Four Leaf Clover) |
||
En lång rad av kända musiker har passerat dina band. Saxofonisterna Lennart Åberg, Krister Andersson, Anders Lindskog, Roland Keijser och Håkan Lewin har varit med, listan kan göras lång. När din kvintett framträdde i Tallin 1967 blev det stor succé. Du fick pris som bäste trumpet och trombonsolist och ni lanserades i den ryska televisionen och pressen var lyrisk över gruppen. Vid samma festival spelade också Arne Domnérus grupp med Jan Johansson. Vi gjorde verkligen succé. Med i bandet var Roland Keijser, Thomas Jutterström, basisten Curt Andersson och trumslagaren Gus Dahlberg. Domnérus blev jättearg när han fick höra att tidningarna ansåg oss vara bästa band på festivalen. Han hotade till och med på telefon att slå en av våra medlemmar på käften. Men det var svårt att få till spelningar trots att det var en kanongrupp. 1980 fick jag statlig konstnärslön. Jazzmusikerna i Stockholm protesterade ljudligt medan symfonikerna ansåg att jag skulle få det. Jag hade redan varit ledare för en grupp som var landets första AMS-anställda jazzgrupp. Vi jobbade med konserter, pedagogiska program i skolor och på arbetsplatser. Nyligen fick du också välförtjänt Gävle kommuns kulturpris på tjugofemtusen kronor och är fortfarande högst aktiv. Ja, jag spelar med min kvartett med pianisten Thomas Jutterström, basisten Leif Norberg och trumslagaren Eddie Mika. Ibland är även Rut med och sjunger. Vi spelar i kyrkor och på klubbar. Vad gillar du dagens trombonister? Det finns många väldigt duktiga killar, som Nils Landgren. Tyvärr har de flesta glömt att använda instrumentets mellanregister. Det tycks också många ljudtekniker glömt. Jag tycker att det är svårt att få fram det sound som jag önskar. Har du någon framtida önskedröm? Tänk att få göra en balladplatta med stråkar och komp, det vore en upplevelse! Göran Olson Foto: Gunnar Holmberg Kurt Järnbergs skivor i eget namn: Storbandsjazz med Kurt järnberg Artist ALP 1501. 1973 Down memory lane. KRJCD 02. 2004 Kurt Järnberg Kvintett/Ruth Åsenlund. COOP 280. 1981 Kurt Järnberg & Ruth Åsenlund. I all enkelhet. COOP 8501. 1985 Kurt Järnberg Band. Who can I turn to. KRJCD 01. 1997 Kurt Järnberg. Make a bet. FLCCD 177. 2002 |
Kurt Järnberg "Make a bet", cd 2002 (Four Leaf Clover) |
||
DIG recenserar skivor med Kurt Järnberg | |||
Välspelande kraftpaket med bandledare på lysnde solohumör Kurt Järnberg Big Band / Quartet feat. Ruth Åsenlund-Järnberg Thord Ehnberg |
|||
Frisk swingfylld bop med mjuka ballader som avbrott Kurt Järnberg Quintet, Ruth Åsenlund Järnberg sång
Thord Ehnberg |
|||
Uttrycksfullt balladspel i högtidlig kyrkomiljö Kurt Järnberg Trio with Ruth Åsenlund Järnberg. Kurt Järnberg, trombonist och Ruth Åsenlund Järnberg sång, båda jazzveteraner boende mitt i de vida hälsingeskogarna, i byn, Rimsbo närmare bestämt, där de funnit inspiration för sitt komponerande och musicerande. |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR |