JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Ulf Adåker. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper.
|
|||
Ulf Adåkers jazzrötter: Monk, Mingus och Miles* Miles Davis, Thelonious Monk och Charles Mingus är tre av de musiker som inspirerat trumpetaren Ulf Adåker mest i såväl spelande som komponerande. Monk/Mingus by Five är namnet på en grupp där han fått möjlighet att fördjupa sig i två av de profilernas musik. Ulf är initiativtagare och något av administrativ motor i denna ”supergrupp”. Men framför allt är Ulf Adåker förknippad med gruppen Egba, som hade sina glansår på 70-talet, men som också senare gjort lyckad come back. Trumpetaren Ulf Adåker, saxofonisten Joakim Milder, pianisten Bobo Stenson, basisten Palle Danielsson och trumslagaren Jonas Holgersson är medlemmarna i gruppen Monk/Mingus by Five, som i september ger sig ut på Pulsslagsturné. Eftersom samtliga hör till våra mest efterfrågade jazzmusiker den med visst fog kallas för en ”supergrupp”. Intresset från landets klubbar att boka upp gruppen har också varit stort, ja, till och med alltför stort för att efterfrågan skall kunna tillgodoses. Eftersom musiker som Bobo och Palle dessutom hör till våra mest internationellt upptagna, så har det inte varit lätt att få ihop ett fungerande spelschema, berättar Ulf Adåker. Det är möjligt att vi får göra en extra turné i vår, för vi vill förstås att så många klubbar som möjligt skall få tillfälle att höra gruppen. Initiativet till gruppen togs av Ulf Adåker och fick till följd att man hösten 2000 spelade in skivan Monk by Five (Touché Music) som också blev gruppens namn. Framför allt Bobo, Joakim och jag har alltid varit intresserade och fascinerade av Thelonious Monks kompositioner, säger Ulf. Han har ju ett helt eget tonspråk och alla teman är starka och självständiga. Spännande är också spännvidden med allt från mycket enkla teman till oerhört komplicerade och svårspelade. Att det sedan två år senare blev en skivuppföljare med titeln Mingus by Five vill dock inte Ulf ta åt sig. Nej, det var skivbolagsparet Laila och Charles Gavatin som återkom med förslaget, som vi förstås nappade på direkt. Charles Mingus är en lika stor personlighet som Monk och hans kompositioner är lika särpräglade. Dessutom kommer de två från samma jazzhistoriska epok. Problemet är hur man skall förhålla sig till låtar som kompositören själv satt så stark prägel på genom egna inspelningar. Jag tycker inte man skall ta sig vilka friheter som helst och vi har också tolkat dem rätt så respektfullt. Vilket vi delvis fått kritik för, men som vi känner är rätt för oss. Eftersom vi lämnar generöst utrymme åt egna improvisationer skapar vi ändå vår egna personliga musik som klart skiljer sig från ursprunget. Monk by Five och Mingus by Five slås alltså samman under den här höstturnén till Monk/Mingus by Five.
Ulf Adåker var också i våras ute på Pulsslagsturné , som blev i rekordformat. Under 24 dagar klarade Linda Pettersson och hennes Up from the Skies 22 olika spelningar. Oerhört kul och stimulerande. Dessutom var det en intressant erfarenhet att få besöka så många olika klubbar, som visade upp så många olika miljöer när det gäller utrustning, bakre utrymmen och själva spellokalen. Man får förstås finna sig i brister eller nästan avsaknad av omklädningsrum, i det fallet har ju heller inte Fasching varit något föredöme. Däremot borde det vara självklart att man erbjuder ett piano i gott skick, vilket inte alltid var fallet. På något ställe fanns det bara tillgång till ett elpiano för Anders Persson.
Det här med flitigt turnérande är minsann ingen ny företeelse för Ulf Adåker. När ”fusiongruppen” Egba hade sina glansår på 70-talet kunde det innebära upp mot 150 resdagar om året, som då inkluderade en hel del internationella spelningar. Bland annat var bandet mycket populärt i Danmark. I början av 80-talet spelade man också en hel månad på Kuba och deltog även på Montreuxfestivalen. Efter nära 15 års uppehåll gjorde EGBA comeback för två år sedan med cdn The Phoenix (Sara) som innebar den tionde plattan sedan starten 1973.
Fyra av ursprungsmedlemmarna finns med på nya skivan, nämligen Ulf Adåker, saxofonisten Ulf Andersson, gitarristen Jan Tolf och trumslagaren Claes Wang. De övriga är Stefan Blomquist, klaviaturer och Göran Lagerberg, elbas, som också fanns med i EGBA under långa perioder. Det var många olika musiker som strömmade genom EGBA under de 15 åren däribland congaspelaren Ahmadu Jarr. Han väckte oss för den västafrikanska musiken och han bidrog inledningsvis till att vi fick så fin publikkontakt, inte minst med den yngre publiken. Ja, med sin gränslösa, rytmglada och elektrifierade musik öppnade EGBA dörrarna till en ny publik och blev också något av plantskola för yngre fusionmusiker. EGBA kan utläsas Electric Groove and Beat Academi, men ursprungligen stod det för något helt annat, Det var Ahmadu som föreslog namnet. Enligt honom finns det en afrikansk myt om landet Egba där alla levde i harmoni med varandra. Det passade bra för oss eftersom vi med vår musik ville försöka bryta upp det här med gränser mellan olika musikformer och istället ena publiken.
Men blir det då en fortsättning med EGBA eller var senaste skivan en tillfällig händelse? Vi hade definitiva tankar på att göra nå´t mer. Men efter Jan Tolfs plötsliga och tragiska bortgång i våras har vi kommit av oss. För tillfället ligger vi lågt. Förutom det egna musicerandet, som bland annat inneburit flitigt spelande och komponerande för Radiojazzgruppen, har Ulf Adåker i många år haft administrativa jazzuppgifter. Till för fyra år sedan var han ordförande i Föreningen Sveriges Jazzmusiker. Sedan tre år arbetar han som musikproducent på jazzklubben Fasching i Stockholm. Jag finns på klubben de flesta kvällarna, vilket förstås har inneburit att jag fått dra ned på det egna musicerandet. Men det är spelandet som är drivkraften.
Ulf hade glädjen att i mitten av juli presentera ett uppfräschat Fasching. Vilket inneburit en trivsammare miljö för såväl publik som musiker. Man fick dessutom en flygande publikstart genom att under öppningsdygnen kunna erbjuda en stjärnseptett under ledning av pianisten McCoy Tyner. Under efterföljande Stockholm Jazz Festival hade man sedan öppet alla kvällar och kunde bland annat presentera hela festivalprogrammets största jazzattraktion, nämligen gitarristen Bill Frisell Quintet. Nystarten har verkligen känts positiv, poängterar Ulf. Under festivaldygnen var det fullt med folk till fram mot 4-tiden på natten och mycket positivt har sagts om förändringarna. Vi ser fram mot en intressant och spännande höst, bland annat kommer vi att hänga på en hel del av de grupper som engagerats till Umeå Jazzfestival. Trumpetaren Wallce Roney och basisten Henry Grimes med sina respektive band är två andra intressanta kommande gäster.
*Ulfs Miles Davis 5-i-topp Det är inte bara Monks och Mingus musik som ligger varmt om Ulf Adåkers hjärta utan i lika hög grad en annan musiker med stort M nämligen Miles. DIG bad Ulf lista de fem Miles Davisskivor som han helst återkommer till och så här blev resultat och kommentarer: Charlie Parkers Dial-inspelningar (1947). ”Miles lyriska spel, särskilt i balladerna, kompletterar Parkers virtuositet och gör konstellationen till en av jazzens stora”.
Ascenseur Pour L'Echafaud (1957) ”Miles musik till Louis Malles film. Miles sound är fulländat och de enkla bluesmättade spelet tidlöst.”
Legrand Jazz. Miles/Coltrane/Bill Evans/Paul Chambers m.fl. (1958) ”En udda platta med fyra låtar som Michel Legrand arrade för ett 11-mannaband med superba soloinsatser från Miles.”
Porgy and Bess (1958) ”Gershwins fantastiska teman förädlade av Gil Evans och så självklart och uttrycksfullt tolkade av Miles”.
Live Evil (1970) ”Miles bästa 'elektriska' band med Keith Jarrett och Jack deJohnette.",
Gunnar Holmberg (Artikeln publicerad iD IG music 2/06) |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Internationell jazz
Diggat på skiva! med olika jazzprofiler: Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin. |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo Raymond Strid Ulf Johansson Werre
|
|
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR |