Åke Johansson. DIG Jazz om musiker och grupper | ||||||||||||||||||
Diggat! Mer än 400 recensioner. Alla med DIG-betyg. Jazzhistoria/repriser Diggat Lars Gullin
DIG Jazz presenterar jazzomslag man minns eller missat!.
DIG Jazz presenterar 93 skivomslag med Lars Gullin.
Svensk Jazzhistoria |
Åke Johansson 1937-2011. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz
Åke Johansson uppskattad Pianisten Åke Johansson har avlidit. Han hörde sedan början av 70-talet till våra personligaste jazzmusiker och kom under åren att spela i flera av de mest uppmärksammade grupperna, som Gunnar Lindgrens Opposite Corner, Christer Boustedt Quintet och Contemporary Bebop Quintet. Ett av många utsökta skivexempel är "Christer Boustedt plays Thelonious Monk (Dragon)", som 1983 vann en Gyllene Skiva. Han finns även representerad på LP och cd med många andra svenska musiker, som Anders Lindskog, Kjell Jansson och Stefan Isaksson.
Med sitt pianospell, inspirerad bland annat av beboppionjärer som Bud Posell och Tehelnious Monk, blev Åke även mycket uppskattad och flitigt anlitad av internationella jazzgäster, bl a Dexter Gordon, James Moody och Chet Baker. Samarbetet med Baker finns dokumenterat på två Dragon-cd, "Chet Baker live in Sweden with Åke Johansson Trio" och "Åke Johansson Trio with Chet Baker & Toots Thielemans".
|
Artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid The Stoner/Nils Berg
|
||||||||||||||||
Kreativt och idérikt med såväl melodisk känsla som attack Åke Johansson Trio Live at Nefertiti
Åke Johansson var en mycket skicklig pianist som gick ur tiden 2011. Blind sedan födseln tog han sina första pianolektioner vid åtta års ålder. Tog realen vid Tomteboda skola med inriktning på att bli organist. Kom 1956 till Borås där ha tog sin examen som pianostämmare och spelade samtidigt med band på orten i den tidens jazzanda. Och det var den typ (bop/coola skolan) som blev hans musik genom åren. Han gjorde sin första egna skivinspelning på trio med en lp på Odeon 1974. Dessutom finns han även medepresenterad med ett spår från en radioinspelning redan 1962, Like Someone In Love, i den utmärkta skivserien Svensk Jazzhistoria volym 9 på Caprice. |
||||||||||||||||||
Bernts fina arrangemang ger kompositionerna djup och glans Åke Johansson Tribute Constellation med bl a Bernt Rosengren A Tribute to Åke Johansson (Imogena/Border) Åke Johansson (1937-2011) var unik. Inte bara som människa utan också som musiker. Hans pianospel, med Powell, Monk och de stora bebopgiganterna någonstans i botten, var högst personligt. Och hans många utmärkta kompositioner födde inte sällan associationer till mästare på området som Tadd Dameron, Gigi Gryce och Benny Golson: skenbart enkla, melodiska, genomarbetade och tacksamma för improvisatoriska utflykter. Om Åke inte hade varit blind, och om han hade bott i Stockholm eller New York istället för i Borås, hade han utan tvivel blivit betydligt mer bekant för den stora jazzallmänheten än vad som var fallet. Men bland musiker, inte bara i Sverige utan runt om i jazzvärlden, var han förstås välkänd och synnerligen aktad. Att James Moody och Dexter Gordon, till exempel, gärna ville ha Åke som spelkamrat under sina Sverigeturnéer var ingen tillfällighet.
För de mest hörvärda soloinsatserna i bandet står inte oväntat Bernt själv. Men även Samuel Olssons trumpetspel är något utöver det vanliga och passar perfekt in i de johanssonska kompositionerna. I ”Déjà vu” och ”Molde 75” är han magnifik. Allt som allt är ”A Tribute to Åke Johansson” en värdig hyllning en till en stor och omtyckt musikant. Och Rolf Ohlsons omslagsfoto är bara det värt nästan hela inköpspriset. Men tyvärr har man, i det i övrigt läsvärda albumhäftet, missat Åkes sista(?) skivinspelningar i den diskografi som bifogats på sluttampen. Innehållet i solo/trio/kvartett-albumet ”The Spinning Top” (Dragon) från 1997 har tyvärr ”glömts” bort. Jan Olsson |
||||||||||||||||||