JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Lars Färnlöf. DIG Jazz om trumpetaren/kornettisten och kompositören Lars Färnlöf.
Lars Färnlöfs Sansara

Vill spränga musikaliska gränser

Sommarens heta jazzbomb var Lars Färnlöfs grupp Sansara, med bland annat gitarristen "Jojje" Wadenius och saxofonisten Bernt Rosengren. Lars Färnlöf & Co har sommaren 1977 gjort sensation vid sina olika liveframträdanden, bland annat jazzfestivalen i Kristianstad och på jazzklubben Fasching under Stockholms Jazzdagar. Och succén fortsätter. Snart ger man sig ut på turné och på gång är även gruppens debutskiva.

( Intervjun med Lars Färnlöf publicerades i Vestmanlands Läns Tidning i oktober 1977. Den har här kompletterats med bakgrundsfakta om Lars och Sansara skrivet inför gruppens  decemberturné 1977 och debut-LP våren1978.) 

Sansara under Jazzfestivalen i Kristianstad juli 1977. Från vänster Bronislav Suchanek, Fredrik Norén, Willie Eqwe, Staffan Abeleen, Lars Färnlöf, Jojje Wadenius, Bernt Rosengren.


Sansara är alltså årets jazzsensation. Nej förlåt, musiksensation. Visserligen består stommen i denna ”supergrupp” av musiker präglade av jazzen, bland andra ledaren Lars Färnlöf och tenorsaxofonisten Bernt Rosengren. Men gruppens allvarliga strävan är att spränga alla musikaliska gränser och konventioner, vilket inte minst stimuleras av närvaron av gitarristen och sångaren Georg ”Jojje” Wadenius. före detta  Blood, Sweat & Tears.

 

Den internationella jazzfestivalen i Åhus/Kristianstad i somras innebar ett närmastsensationellt genombrott för Sansara, en grupp som i relativ blygsamhet började spela tillsammans ett halvår tidigare.

 

Festivalens överraskning

Vid avslutningskvällen i Kristianstad hade Sansara definitivt dragit en nitlott. Konserterna skulle löpa parallellt i två lokaler och Sansara hade plcerats som inledningsband  i den lokal där inte kvällens huvudattraktioner, Art Blakeys Jazz Messengers och Ted Curson & Company, skulle spela.

 

Sansara fick av naturliga skäl inleda sin konsert inför en ganska så gles lyssnarskara. De flesta hade redan bänkat sig i huvudlokalen. Men allt eftersom ryktet spred ig i folkparken Sommarlust om Lasse Färnlöfs & Co´s rytmhålligång strömmade folk till. Den två timmar långa konserten avslutades med stående ovationer från en sardinpackad publik. Såväl ”vanliga” lyssnare som närvarande kritiker utnämnde sällsynt enhälligt Sansara till festivalens överraskning. Jämsides med Ted Curson & Co, vars hämningslösa musicerande också fick folk att spricka upp i lyckliga leenden. Det skall man i ärlighetens namn erkänna.


Vid framträdandet under Stockholms Jazzdagar senare i augusti mottogs gruppen med samma entusiasm. Vid det tillfället spelades också gruppens framträdande in av skivbolaget Sonet, som har förhoppningar att skivan skall kunna släppas innan jul. Men det är också möjligt att man istället väljer att ge ut den Club Jazzkonsert, som sänts i radions P 2.


Chockartat!

Men hur upplever då Lasse Färnlöf den uppmärksamhet som han och hans grupp så plötsligt "drabbats" av?

– Ja, det är onekligen något chockartat! Här har man i snart 20 år varit yrkesverksam musiker och gjort massor av grejer som förtjänat samma uppmärksamhet - enligt mina värderingar. Och så bang börjar rikstidningarna att skriva förbluffande positiva artiklar. Det kommer massor av folk till konserterna. Det skall göras inspelningar för radio, skivbolag, TV. Man skall ut på turné. Det är klart man blir glad. Men samtidigt frågar man sig, varför just nu?


Men vad svarar du då själv på den frågan?

– Sansara är en toppgrupp! Tanken när bandet sattes samman för snart ett år sedan var att jag äntligen skulle ge mig en chans att spela med de absolut bästa killarna. Och till 100 procent lyckaades det. För bättre killar än Bernt Rosengren, ”Jojje” Wadenius, Staffan Abeléen, Bronislav Suchanek, Fredrik Norén och Willie Eqwe kan man väl knappast önska sig?!      

 

– Det som är så spännande är att vi är sju personer med olika musikaliska bakgrunder, inspirationskällor och temperament som förenats i en musik som alla kan ställa upp bakom.  Och så trivs vi dessutom jättebra tillsammans, vilket inte är minst viktigt. Jag har aldrig spelat i ett så harmoniskt band.        


Roligt med blandad publik

Funk, soul, popjazz,salsa - det har satts en massa olika namn på den musik ni spelar. Vad vill ni själva kalla den?

– Det är bara musikskribenter som sätter etiketter på musik. Vi har själva aldrig satt något namn på den. Vi spelar en improviserad musik där det rytmiska fyller en en mycket väsentlig funktion. Hittills är det mest fråga om material som jag skrivit men förhoppningen är att vi skall få så mycket tid tillsammans att vi även har möjlighet att jobba in andras kompositioner. Praktiskt taget alla i bandet är även skickliga musikskrivare varför vi har närmast outtömliga källor att ösa ur. 


– Det roliga är att vi fått så blandad publik. Jojje med sitt pop-och rockursprung drar sin ”fans”, vi med jazzrykten drar vår publik. Men musiken tycks gå hem i alla ”läger”. Vilket väl bevisar att det egentligen inte finns några musikaliska läger. Det gäller bara att man ger publiken en chans att upptäcka något nytt.   


–Jag har alltid sett det som en stimulans och ett behov arr spränga musikaliska gränser och konventioner och försöka få folk att glömma alla snäva etiketter. Det har också varit syftet med mina symfoniska verk.          

 

Sansara – ekorrhjulet

Namnet Sansara har Lars Färnlöf plockat från den indiska religionen. Det kan ungefär översättas med ”det världsliga ekorrhjulet” med alla dess frestelser, stress etc. (motsatsen = Nirvana).

 

Och efter festivalsuccén i Kristianstad har hjulet minsann fortsatt att snurra. Vid Stockholms Jazzdagar i augusti fick man jazzklubben Faschings tak att lyfta sig, enligt Lena Larsson, presentatör för radions Club Jazzsändningar i P 2, där Sansara var gäst i slutet av oktober.

– I december ger vi oss ut på turné i mellersta och södra Sverige, med en kort avstickare till Köpenhamn. Till våren är det inplanerat en 10-dagars turné i Norrland och så har vi förhoppningar att bli inbokade på en del av sommarens festivaler.

– Jag hoppas verkligen att vi i vår också får chans att spela in en studioskiva. Plattan som snart kommer ut är ju inspelad "live" och under svåra omständigheter. Nu tror jag den blir bra i alla fall men det skulle kännas skönt att gå in i en lugn studio, där man också har helt andra tekniska möjligheter.  


Att angöra en brygga

Det var alltså för snart ett år sedan som trumpetaren Lars Färnlöf (från Västerås, där han bor tillsammans med fru Grethe och sina två pojkar) tog initiativet till Sansara. Lasse hade i flera år varit engagerad i musikskriverier av alla de slag. Filmindustrin upptäckte ju för länge sedan hans begåvning och det har hittills hunnit bli musik till upp mot 20-talet filmer. Varav tveklöst Hasse och Tages Att angöra en brygga är mest känd. Janne Halldoff och Torbjörn Axelman heter två andra trogna uppdragsgivare.

 

Men nu kände Lasse att han måste komma igång och spela igen. Redan i början av 60-talet hörde han till våra allra finaste trumpetare/kornettspelare, vilket kan få en att tro att han är lastgammal. Och det är han också, 35 år! Men det är inte sig själv han anspelar på i Farfars Vals, en av hans ”hits”, som bland annat Stan Getz spelat in på platta.


Lasse Färnlöfs musikverksamhet spänner alltså över ett närmast unikt  brett fält och det är också hans sångvänliga, varma kompositioner som till största delen ligger till grund för Sansaras rytmglada improvisationer.


En av bandets allra första konserter radiosändes 2 december 1976 i P2 då bandet bestod av Lars Färnlöf. kornett, Bernt Rosengren, tenorsax och flöjt, Bobo Stenson, piano, Thomas Östergren, elbas, Fredrik Norén, trummor och Sabu Martinez, slagverk.


För närvarande ingår i Sansara;

Georg ”Jojje” Wadenius, gitarrist och sångare, som väl aldrig kommer att lyckas tvätta bort stämplen från åren med Blood Sweat & Tears – och varför skulle han behöva göra det?!

 

Bernt Rosengren, tenorsaxofonisten som är vår hittills ende statlig kulturavlönade jazzarbetare, och vars internationellt kända kvartett och storband lever och frodas. Inte minst på lördagseftermiddagarna då han bjuder upp till storbandsdans på gamla Bal Palais.

 

Staffan Abeléen, pianist och också lärare vid Stockholms Universitet. Tillsammans med Lars Färnlöf ledde han under 10-talet år en av landets finaste jazzgrupper.

 

Bronislav  Suchanek, polsk basist som  under åren här spelat in sig i alla musikkollegors hjärtan. Och vars stråksolon vid varje framträdande fått publiken att snappa efter luft.

 

Willie Eqwe, congas och gruppens ”doldis”. Men så har heller inte  den afrikafödde Eqwe hittills spelat i så många välkända svenska band. Men däremot med bland andra Miriam Makeba och Osibisa.

 

Fredrik Norén, som var Lars Gullins hustrumslagare och ständigt efterfrågad när amerikanska stjärnmusiker är på besök. Och som bara blir bättre och bättre.

 

Lars Färnlöf själv, som har svårt att tacka nej om något intressant film –eller TV-projekt dyker upp. Även om han just nu gärna citerar en känd Färnlöftolkerska med orden ”Sansara- det är mitt liv de se!

 

Mellan 6-21 december 1977 ger sig Sansara ut på en turné i mellersta och södra Sverige plus en avstickare till Köpenhamn och Club Montmartre.  I månadsskiftet januari/februari kommer debutskivan och senare i vår är det alltså inplanerat en norrlandsturné.

 

Här spelardeSansara i december 1977;

6/12 Akademiska Föreningen, Lund, 7/12 Piraten, Karlskrona

8/12 Konserthuset, Kristianstad, 9/12 Club Montmartre, Köpenhamn

11/12 Folkets Park, Motala (em). 11/12 Studentkåren, Göteborg (kväll)

15/12 Bio Kommunalen, Borlänge. 16/12 Folkets Hus, Storfors

17/12 Arenan, Karlstad (em). 17/12 Power House, Örebro (kväll)

18/12 Brogårdsskolans Aula, Kristinehamn. 20/12 Folkets Hus, Västerås

21/12 Kåren. Stockholm

Fler artiklar

om

Lars Färnlöf:


Lars Färnlöf:

Musik skall också

vara gemenskap!

Hela artikeln


Sansara Music Band
Skivrecension


Staffan Abeleen-

Lars Färnlöf

Quintets 1961-66.

Skivrecension


Lars Färnlöf diggar
Gyllene Skivan-
konkurrenterna

Hela artikeln


Kärleksfull jazzkväll
med Lasse och Red

Konsertrecension


Västerås Jazzpris
till Lars Färnlös minne

Hela artikeln


Anders Ellman frälst
av Lars Färnlöfs musik.

Hela artikeln



Hemsida

med diskografi, kompositioner, förteckning över större verk mm.

www.larsfarnlof.se



Läs också:

Fredrik Norén
får Lars Färnlöfpriset

Hela artikeln



Lars Färnlöf

 Några viktiga musikårtal:


(22 juli 1942-13 februari 1994)


1958. Vinner TV-jazzen med västeråspianisten Leif Erikssons kvartett

 

1959. Kommer in på Musikaliska Akademien.

 

1961. Gör skivdebut med Staffan Abeleens kvintett på EPn It´soultime med bl a egna melodierna Pia och Spår 2. Som följs av EP-uppföljaren Djingis Kahn.

 

1964. Spelar på LPn in sviten Persepolis, där melodin Farfars vals ingår.

 

1965. Kommer in på prestigefyllda USCLA:s musikutbildning i Los Angeles.

 

1966. Skriver på sommarlovet i Sverige musiken till Hasse & Tages film Att angöra en brygga.

 

1967, Flyttar hem efter avklarade studier och börjar direkt skriva musik för film, revy, TV, teater.

 

1969. Ger på LPn The Chameleon ut musiken till Torbjörn Axelmans film Kameleonterna, där en av de övriga musikerna är pianisten Bobo Stenson.

 

1969. Inleder skrivandet med den jazzsymfoniska triologin Heureka, Hesperia,och Hydia, vars första del uruppförs i Västerås och spelas in med Sveriges Radios Symfoniorkester samma år.

 

1973, Spelar in verket Svit Cachasa med Svenska Radiojazzgruppen och Staffan Abeleens kvintett.

 

1977. Får årets Jan Johanssonstipendium och sätter ihop den gränslösa septetten Sansara Music Band med musiker som saxofonisten Bernt Rosengren, gitarristen ”Jojje” Wadenius och congaspelaren Sabu Martinez.

 

1978. Tilldelas statens årliga konstnärslön, som första året är på 59 000 kronor. Sansara Music Band kommer med sin debut-LP (Sonet).

 

1986. Är en inspiration vid starten av musikhuset Village i Västerås och ingår i The Village Band –”världens bästa husband”.

 

1992. Släpper cd:n Blå (Sonet), där sångartister som Lill Lindfors, Tommy Körberg, Harpo, Zemya Hamilton, the Real Group och Monica Zetterlund tolkar 14 av hans kompositioner med texter av bland andra Lars Forsell, Olle Adolphson, Peter LeMarc och Hasse & Tage.

 

1993. Utkommer på cd Staffan Abeleens & Lars Färnlöf Quintets 1961-66 (Dragon).

 

1994. Avsätter Västerås Stad en fond på 150 000 kronor vars avkastning går till ett musikerstipendium till Lars Färnlöfs minne.

 

2001. Släpps cd med Lars Färnlöfs två större verk Heurka och Svit Cachasa (Phono Suecia).


2007. Utkommer Sansara Music band plays the music of Lars Färnlöf (Mirrors) inspelad på Sveriges Radio P 2 2 december 1976.

Sansara Music Band

Skivrecension

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Gunnar "Siljabloo" Nilson



Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.


DIG-artiklar om

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Arne Domnérus

Bengt Hallberg

Bent Persson

Benny Golson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Dave Brubeck

Esbjörn Svensson

E.S.T.

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gugge Hedrenius

Gustav Lundgren

Hans Backenroth

Harry Arnold

Hawk on Flight

Helge Albin

Herbie Hancock

Håkan Broström

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Lars Erstrand
Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Lionel Hampton

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Monica Dominique

Monica Zetterlund

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Henrik Wallin

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Putte Wickman

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Roberta Gambarini

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek

Sansara . Från vänster Bronislav Suchanek, Staffan Abeléen, Fredrik Norén, Willie Eqwe, Lars Färnlöf och Bernt Rosengren. Jojje Wadenius skymd.


Text och foto: Gunnar Holmberg

( Intervjun med Lars Färnlöf publicerades i Vestmanlands Läns Tidning i oktober 1977. Den har här kompletterats med bakgrundsfakta om Lars och Sansara skrivet inför gruppens  decemberturné 1977 och debut-LP våren1978.) 

 

Fler artiklar:

Lars Färnlöf:

Musik skall också

vara gemenskap!

Hela artikeln


Staffan Abeleen-

Lars Färnlöf

Quintets 1961-66.

Skivrecension


Lars Färnlöf diggar
Gyllene Skivan-
konkurrenterna

Hela artikeln


Västerås Jazzpris
till Lars Färnlös minne

Hela artikeln


Hemsida med diskografi, kompositioner, förteckning över större verk mm.

www.larsfarnlof.se


JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR