|
Filip Augustson:
Uppskattad basist med grepp
om trioprojektet Viva Black
Filip Augustson hör sedan 20 år till landets mest efterfrågade och uppskattade basister. Men när han de första musikåren började spela ”på riktigt” var det som kornettist i ett kyrkligt brassband.
Senaste åren har Filip lagt stort engagemang på det egna trioprojektet Viva Black med violinisten Eva Lindal och trumslagaren Christopher Cantillo.
Numera hör man Filip Augustson basspel i de mest varierade jazzsammanhang. Det har också hänt en hel del i hans musikliv sedan han åren 1989-91 utbildade sig på musikgymnasiet i Jönköping dit han flyttat från födelseorten Habo.
Var det självklart att du skulle bli basist?
-Nej, mitt första instrument var faktiskt kornett, som jag spelade i ett kyrkligt brassband. Men i musikskolan blev det mer och mer elbas, inspirerad av bland annat John Patitucci i Chick Corea Elektric Band. I högstadiet gick jag sedan över till kontrabas.
30-årsjubileum på Jönköpings Jazzklubb
Filip konstaterar att han hade tur att tidigt komma i ”goda jazzhänder”, som bidrog till att stimulera jazzintresset.
- På högstadiet kom jag i kontakt med pianisten Jacob Karlzon och saxofonisten Fredrik Carlquist, som var några år äldre. Vi hade ett band och en del spelningar och nu har vi beslutat oss för att 30-åsjubilera med en konsert i vår på Jönköpings Jazzklubb. Vi har inte pratat så mycket om vad vi kommer att spela, men det blir väl lite av repertoaren från då, och en hel del med våra egna kompositioner.
Riktig fart blev det på Filips musicerande när han flyttade till Stockholm och började på Musikhögskolan, där han tog sin examen 1996.
Filip fick under de här åren möjlighet att spela i olika grupper och sammanhang, liksom så många andra unga musiker fick han exempelvis ett viktigt avstamp i trumslagaren Fredrik Norén Band. Han medverkade 1995 på skivan ”One Day in May” (Mirror), där övriga medlemmar var sångerskan Lina Nyberg, trumpetaren Magnus Broo, saxofonisten Fredrik Ljungkvist och pianisten Torbjörn Gulz. Han fick också med två egna låtar, vilket innebar debut på skiva som kompositör.
- Det gav förstås mersmak och fortsättningsvis har jag ofta haft med egna kompositioner till band jag spelat med.
Samma år var han med på Fredrik Ljungkvists ”Fallin´Papers” och en annan tidig skivinspelning var altsaxofonisten Amanda Sedgwicks ”Volt”, utsedd till 1996 års Jazz-I-Sverigeskiva.
”Ich bin Filip Augustson”,
2004 var det dags för den första skivan under eget namn. På ”Ich bin Filip Augustson” (Moserobie) omger han sig med trumpetaren Magnus Broo, saxofonisten Örjan Hultén och trumslagaren Jon Fält.
-Jag svarar för samtliga kompositioner, men med de här musikerna blev ju musiken också rätt fri. Vilket jag uppskattar.
Det skulle bli alltför detaljerat och omfattande att kommentera alla skivinspelningar där Filip Augustson medverkar. Hans diskografi till och med idag omfattarupp mot 80 utgåvor, däribland flera skivor med Johan Berke, Örjan Hultén. Jerker Lindström, Fredrik Ljungkvist, Fredrik Nordström. Karl-Martin Almqvist, Mats Öberg och Monica Borrfors.
-Monica Borrfors och pianisten Gösta Nilsson har jag jobbat tillsammans med i tio år och det har varit mycket givande eftersom det ofta har varit fråga om längre sammanhållande turnéer. Senast var turnétemat ”Bebop Lives” och då tillkom Fredrik Lindborg som extra medlem.
Viva Black utan musikaliska gränser
Dubbelt så länge, kring 20 år, har Filip samarbetat med saxofonisten Cecilia Wennerström, vilket resulterat i fyra skivor och också haft stor betydelse för hans senaste trioprojekt Viva Black
- För några år sedan gjorde Cecilia en konsertserie med sin kvartett där hon bjöd in olika gäster. Vid ett tillfälle var gästen violinisten Eva Lindal och vi kom att prata en del och kände att vi hade många gemensamma tankar om musik.
- Hon kom senare och frågade om jag kunde göra ett inhopp med Katzen Kapell och vi fick också vid något tillfälle möjlighet att improvisera tillsammans och vi kände att det fungerade väldigt bra .
-När jag efter en längre tids funderande på något mer eget fast projekt och formade Viva Black var hon en självklar medlem liksom trumslagaren Christopher Cantillo.
Debutalbumet 2015 blev ”Viva Black” som i år fått uppföljaren ”Minsta gemensamma nämnaren” (båda Found You Recordings).
Trion har genomgående uppskattats för sin personliga och genreöverskridande musik med rötter såväl i jazzen som i den nutida klassiska musiken
"Sättningen violin, bas och trummor ger musiken en speciell tonbild med den kammarjazzmusikaliska finstämda prägeln rakt genom samtliga tio kompositioner, där stort utrymme lämnas öppet för de tre musikernas solospel.”, skrev exempelvis DIGs Thord Ehnberg i sin recension.
En trevlig och uppskattad bekräftelse var också amerikanska tidskriften DownBeats recension av den första skivan, som fick betyget 4 1/2 av 5 stjärnor.
Utmanande möten med Viva Black+
Filip har vid några tillfällen utvecklat projektet till Viva Black+. Under höstens Stockholm Jazzfestival bjöd man exempelvis in klarinettisten Krister Andersson och trumpetaren Johan Norin till en spelning och man har också gjort två konserter på KTH där duon Gretli & Heidi spelade på glasflaskor!
- Det har verkligen varit spännande och utmanande möten som stimulerar till en fortsättning, säger Filip Augustson, vars basspel vi även fortsättningsvis kommer att höra i många olika jazzsammanhang. Men det kommer garanterat också att bli en intressent fortsättning med Viva Black.
Text och foto: Gunnar Holmberg
|
Svensk
jazzhistoria
Läs om
Bengt Hallberg
Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel
Arne Domnérus
Putte Wickman
Harry Arnold
Alice Babs
Lars Gullin
Lars Färnlöf
Börje Fredriksson
Åke Hasselgård
Gunnar "Siljabloo" Nilson
Åke Persson
Monica Zetterlund
Rune Öfwerman
Mer än 500 recensioner.
Alla med DIG-betyg.
Senaste
skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång
Storband
Klassisk jazz
Internationell jazz
Historia/Återutgivningar
Diggat Special
Skivrecensioner
med olika jazzprofiler:
Miles Davis
Stan Getz
Keith Jarrett
Lars Gullin
Mats Gustafsson
Bengt Hallberg
Lars Jansson
Filip Jers
Goran Kajfes
Daniel Karlsson
Jacob Karlzon
Roland Keijser
Jonas Kullhammar
Nils Landgren
Elin Larsson
Isabella Lundgren
Jan Lundgren
Lina Nyberg
Bernt Rosengren
Bobo Stenson
Viktoria Tolstoy
Tonbruket
Magnus Öström
Aktuella spelningar
med Filip Augustson
(nov.-dec.2016))
23/11 Le Jazz Cool,
Plugged Records
27/11 Monica Borrfors,
Dieselverkstaden
Nacka
28/11 Petur Island
Östlund och Karl-Martin
Almqvist , Restaurang
Grammofon, Stockholm
4/12 Örjan Hultén, Tara
Rasul, Celso Pacu,
Eggeby Gård, Spånga
11-12/12 Jan Levander
Septett. "Juljazzen
anfaller", Teater Pero,
Stockholm
|
Svenska
jazzmusiker
DIG Jazz presenterar
musiker och grupper:
Amanda Sedgwick
Anders Bergcrantz
Anders Kjellberg
Anders Persson
Andreas Pettersson
Anna Sise
Ann-Sofi Söderqvist
Bent Persson
Bertil Jonasson
Bobo Stenson
Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Carin Lundin
Cennet Jönsson
Claes Crona
Elin Larsson
Ewan Svensson
Fabian Kallerdahl
Fredrik Kronkvist
Fredrik Lindborg
Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén
Georg Riedel
Gunnar Lindgren
Gustav Lundgren
Hannah Svensson
Hans Backenroth
Hawk on Flight
Helge Albin
Håkan Rydin
Jack Lidström
Jacob Karlzon
Jan Allan
Jan Slottenäs
Jens Lindgren
Joakim Simonsson
Jonas Kullhammar
Jonas Östholm
Jon Fält
Karl-Martin Almqvist
Karin Hammar
Karl Olandersson
Klas Lindquist
Klas Toresson
Kurt Järnberg
Lars-Göran Ulander
Lennart Åberg
Linda Pettersson
Maggi Olin
Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström
Margareta Bengtson
Martina Almgren
Martin Sjöstedt
Mathias Algotsson
Mats Öberg
Mika Pohjola
Monica Dominique
NilsJanson
Nils Landgren
Palle Danielsson
Patrik Boman
Per Dywling
Per-Åke Holmlander
Peter Asplund
Peter Fredriksson
Raymond Strid
Rigmor Gustafsson
Rolf Carvenius
Sofia Pettersson
Svante Thuresson
The Stoner/Nils Berg
Torbjörn Zetterberg
Ulf Adåker
Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek
Klassiska
skivomslag
Lars Gullin es
Special
DIG Jazz prenterar
93 skivomslag
med Lars Gullin.
|
|
Gränslös, ovanlig grupp
skapar skir, spännande ljudbild
Filip Augustsson Viva Black
feat Gretli & Heidi
Mal Sirine
(Kopasetic/Plugged Music )
Filip Augustssons grupp Viva Black har vi hört I två cd skivor tidigare. Nu tillsammans med Gretli & Heidi. Det vill säga de två så skickliga glasspelande systrarna Carin Blom och Catarina Backman, som bjuder en ovanligt och spännande ljudbild tillsammans med de traditionella instrumentalisterna i trion Viva Black ledd av basisten Filip Augustsson med Eva Lindal violin och Christopher Cantillo trummor.
En intimt lågmält musicerande kvintett där det bjuds spännande lyssning i en inom jazzmusiken ovanlig ljudbild. Så skira vackra toner, som ändå pockar på lyssnandet tror jag mig aldrig tidigare hört inom denna musikgenre. All musik skrivet av Filip Augustsson tillsammans med Catharina Backman, Carin Blom och Peter Danemo, som fick sitt uruppförande i reaktorhallen R1 i Stockholm. Nu också utgivet på cd skiva, inspelad under juni 2016. Det har blivit en gränsöverskridande musik med spår av jazz, klassisk musik och folkmusik. Spelad av musiker med de traditionella instrumenten, violin, bas och trummor, tillsammans med glasharpa, flaskor, skålar och tallrikar.
Musiken smyger sig in i medvetandet på lyssnaren. I sköra allvarligt vackra toner, som ändå tränger sig på och pockar på uppmärksamhet hela skivan genom. I den inledande titelmelodin Mal Sirine, och avslutande Drew´s Brew, där Gretli och Heidis glasinstrument dominerar. Med avbrott av bas och violin i tätt sammansvetsat spel. Den tredelade R1 är namnet på platsen för uruppförandet, i Stockholm 25 meter under marken, beskrivs i musiken vad som händer vid en atombombs detonation. Först så försiktigt kommer den brännheta Värmestrålningen in i medvetandet genom violinens och glasinstrumenten allt hetare karaktär. Så kommer den kraftfulla Tryckvågen i form av virvlande trummor och till sist den starkt ödsligt och brusande Vinden, som dock har jublande karaktär mot slutet genom Gretli och Heidis röster. Det sköra Ögat i de fria formernas musik, så försiktigt ömt innan violin och bas kommer in med mer rytmiskt klarspel. Ein Bisschen Schmerz däremot motsatsen, med melodiskt vacker musik som även har hetta.
Som helhet bjuds det femtioen minuter spännande lyssning
Thord Ehnberg
|
Filip Augustson
Läs intervju ovan
|
|
|
Finstämd kammarjazz
med aktivt ,fantasirikt spel
Filip Augustsson
Viva Black
(Found Your Recordings / Plugged Music )
Filip Augustssons distinkta basspel har vi hört tillsammans med många av landets skickliga jazzmusiker. Och även på skiva har han förekommit med många och även under eget namn. Dock länge sedan, 2003 tror jag visst det var han releasade sin debut på cd. Då med en kvartett där trumpet saxofon och trummor ingick tillsammans med hans kontrabas. Och en av låtarna då var Ituri, som även finns med i nu föreliggande nyutkomna skiva.
Med Eva Lindals violin i centrum och Christopher Cantillos trummor och Filip Augustssons kontrabas ”vandrande ” runt om. Ituri är en komposition signerad Augustsson likaväl som ytterligare fem, samt fyra i fritt improviserande av de tre medlemmarna i trion. Besättningen violin, bas och trummor ger musiken en speciell tonbild med den kammarjazzmusikaliska finstämda prägeln rakt genom samtliga tio kompositioner där stort utrymme lämnas öppet för de tre musikernas solospel.
Och visst tänder det till innerligt engagerat i några spår med personligt uttryck där jag som mest tjusas av några bland det skrivna i det snabbare tempot som har härlig touch av nyskapandet över sig. Som de tre så ledigt gungande Stuff by Stuff, Flying Flyers och Tensta tango där det hela tiden är fantasirikt aktivt spel från alla och bra solospel.
I de fyra fritt improviserade styckena finns lyhördhet för varandras intentioner som för det gemensamma skapandet framåt. Favoriten bland dessa är den så långsamt finstilt sökande men ändå spänningsmomentfulla spelet The Butterfly Left the Flower framförs.
Thord Ehnberg
|
|
|